DSB reducerer ultrafine partikler med 80 procentTirsdag 18. september 2018 kl: 09:57 Af: RedaktionenLøbende tiltag for at begrænse partikeludledningen fra DSB’s aldrende ME-lokomotiver har haft en markant effekt. DSB indarbejder nu et nyt tiltag, som sammen med de tidligere tiltag skal nedbringe mængden af ultrafine partikler med 80 procent. Det Økologiske Råd hilser tiltaget velkommeN Gennem de seneste fem år har DSB indarbejdet og afprøvet en række tiltag for at nedbringe mængden af ultrafine partikler i togene. Det seneste tiltag er udskiftning af brændstofdyser og cylinderenheder på foreløbig ét ME-lokomotiv. Ombygningen af lokomotiverne er en velafprøvet løsning. DSB forventer at have ombygget seks lokomotiver ved udgangen af 2018 og alle 33 ME-lokomotiver ved udgangen af 2019. - Det er rigtig godt, at DSB har gennemført alle disse tiltag, der nedbringer forureningen, siger Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd. Han understreger, at det er vigtigt at fortsætte med flere og forskellige metoder til at nedbringe forureningen yderligere. DSB’s miljøchef Jesper Mølgård forklarer, at sammenlignet med situationen for fem år siden har DSB’s løbende tiltag medført en reduktion af forekomsten af ultrafine partikler i DSB’s Dobbeltdækker-vogne med 80 procent. - Det seneste tiltag med udskiftning af brændstofdyser og cylinderenheder på ME-lokomotiverne medfører en mere effektiv forbrænding i motoren. Vi udleder markant mindre sort røg og lugt af diesel, vi opnår en mindre reduktion af energiforbruget og en markant reduktion i forbruget af smøreolie, siger Jesper Mølgård. Fakta - Oversigt på løbende tiltag på DSB's ME-lokomotiver
Fra 2021 begynder DSB at modtage de nye, mere miljøvenlige ellokomotiver, der erstatter de aldrene ME-lokomotiver. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |