Antallet af udenlandske busser vokser

Torsdag 19. juli 2018 kl: 15:00
Af: Redaktionen

Danske Busvognmænd undersøger igen i år, hvor mange udenlandske busser, der kører rundt i København i højsæsonen. De registrerede tal fra marts til juni viser en stigning i forhold til sidste år. Tallene bekymrer Danske Busvognmænd


Sidste år kunne Danske Busvognmænd konstatere, at over 300 udenlandske busser kørte systematisk cabotage i hovedstaden. Det drejer sig om blandt andet om krydstogtturister, som skal på sightseeing i København. På grund af lave lønomkostninger i syd- og østeuropæiske lande leder det til social dumping og tabt omsætning og penge for danske vognmænd og chauffører.


Danske Busvognmænd betegner udvikligen for nedslående. Fra marts til og med maj i år er der registreret flere udenlandske busser i 2018 end i 2017. 


- De udenlandske vognmænd kan ifølge EU-lovgivningen og den meget lidt restriktive danske fortolkning af denne, frit køre cabotagekørsel i København i op mod tre måneder ad gangen. Det udnytter de til fulde ved at underbyde danske vognmænd. I en lang række tilfælde organiseres kørslen med udenlandske busser endda af danske rejsebureauer, siger Michael Nielsen, der er administrerende direktør i Danske Busvognmænd.


Udviklingen ærgrer Michael Nielsen, men han er dog ikke er overrasket over stigningen.


Han påpeger, at der blev registreret flere udenlandske busser i sommeren 2017, end man kunne finde registreret hos vognmændene i København og omegn.


- Det er et kæmpe problem for branchen, og vi har allerede nu set det sprede sig til andre danske byer. Vi har haft adskillige møder med myndigheder samt politikere og arbejder i øjeblikket intensivt på at få ændret reglerne i EU-regi, siger Michael Nielsen og fortsætter:


- I mellemtiden bør vi indføre nogle mere restriktive fortolkninger af reglerne i Danmark. Det kan for eksempel ske ved brug af udstationeringsdirektivet, der kan benyttes til at sikre, at de udenlandske vognmænd overholder danske løn- og arbejdsvilkår - hvis ellers myndighederne er villige til det..


Direktøren for Danske Busvognmænd tilføjer, at selvom de udenlandske busvognmænd efter gældende dansk fortolkning af cabotagereglerne kan opholde sig lovligt i København i op til tre måneder, så har foreningen en stærk mistanke om, at de udenlandske vognmænd undlader at betale den lovpligtige moms og anmelde den udenlandske chaufførs ophold i landet til Arbejdstilsynet. De overtrædelser alene kan straffes med bøde på op til 10.000 kroner. Danske Busvognmænd glæder sig derfor over, at både Skat og Arbejdstilsynet var med, da politiet afholdt tungvognskontrol af primært de udenlandske busser i København 26. juni.


- Jeg vil på det kraftigste opfordre vognmænd og chauffører til fortsat at sende billeder ind af udenlandske busser i København, men også fra andre danske byer. Det er vigtigt, at vi får slået fast over for politikerne, at der ikke er tale om et forbigående problem, men at vi risikerer en spredning af social dumpning og medfølgende unfair konkurrence, hvis de ikke snart reagerer kraftigt. Det kan være med yderligere kontroller, en håndhævelse af udstationeringsreglerne samt en skarpere fortolkning af cabotagereglerne, indtil nye mindre konkurrenceforvridende EU-regler på området forhåbentligt snart er tilgængelige, siger Michael Nielsen.


Danske Busvognmænd har frem til juni modtaget over 600 registreringer af udenlandske busser. Årets første udenlandske busser, som kører systematisk cabotage, blev observeret i marts. Der er hovedsageligt tale om estiske, polske og litauiske busser. Danske Busvognmænd vil fremlægge de endelige tal senere på året, når undersøgelsen er afsluttet.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.