TRANSPORTMINISTEREN OM DÆKTÆTNINGSMIDDEL:

Brugeren har pligt til at få repareret dækket permanent

Mandag 18. juni 2018 kl: 14:07
Af: Jesper Christensen

De seneste måneder har der blandt vognmænd været usikkerhed om, hvordan de skal forholde sig til brugen af dæktætningsmiddel. Transportkoncernen DSV har været ude og rose et dæktætningsmiddel som en effektiv måde at forebygge flade dæk. Transportminister Ole Birk Olsen peger i et svar til Folketingets Transportudvalg på, at ejeren af et køretøj, hvor der er dæktætningsvæske i dækkene, har pligt til at sikre, at dækket repareres permanent, hvis tætningsmidlet har været i brug - som efter enhver anden punktering

Transportudvalget stillede i april på vegne af Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokraterne, følgende spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, om ministeren finder det forsvarligt, at dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage til fejlfri tilstand?


Her til svarede Ole Birk Olesen følgende:

Jeg mener ikke, at det er forsvarligt, hvis dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage i fejlfri tilstand.
Færdselsstyrelsen oplyser, at de generelle bestemmelser kræver, at dæk skal være ubeskadigede, og at en permanent reparation skal udføres ved at overholde dækfabrikantens eventuelle forskrifter og ved at følge STRO databogens generelle bestemmelser i afsnit A131.01.
Dette medfører, at ejeren af køretøjet har pligt til, efter at det præventive tætningsmiddel har virket efter formålet, at sikre, at dækket repareres permanent som efter enhver anden punktering. 
Det er således ikke tilladt fortsat at benytte dækket, uden at det repareres permanent og føres tilbage i fejlfri tilstand.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.