Busproducent vil lave lastbiler

Mandag 14. maj 2018 kl: 10:24
Share  


Af: Redaktionen

Busproducent vil lave lastbiler

Alle de europæiske lastbilproducenter udnytter deres produktionskapacitet og tekniske evner til også at producere busser og buskomponenter. Nu ser den spanske busproducent Irizar ud til at gå den anden vej ved at udnytte sin produktionskapacitet og tekniske evner til busproduktion til at gå ind på det europæiske lastbilmarked

Busproducent vil lave lastbiler
Ved indvielsen af en ny fabrik til produktion af el-busser i Spanien i weekenden løftede Irizar sløret for en elektrisk lastbil, der skal produceres side om side med Irizars elektriske busser. Irizar kalder sin nye el-lastbil for ”ie truck” for at understrege det tætte slægtsskab med Irizars produktprogram af elektriske ”ie bus” og ”ie tram”. Den el-drevne lastbil er primært udviklet til renovations- og distributionskørsel i byerne og er i første omgang præsenteret i en 6x2-version på op til 28 tons totalvægt.



El plus gas
ie truck er udstyret med en el-motor, der får sin energi fra tre store batteripakker på chassiset. Batterikapaciteten giver ca. 50 km kørsel. Men til kørselsopgaver, som for eksempel renovationskørsel med en tung, energikrævende komprimator, kan ie truck desuden udrustes med en 8-liters gasmotor fra Fiat Power Train (Iveco). 
Den kører på biogas og/eller naturgas og producerer strøm til batterierne og el-motoren, når ie truck kører uden for byerne - eksempelvis frem og tilbage til forbrændingsanlægget, når indsamlingen af affaldet i byens centrum er overstået. Gasmotoren står i en lodret ”power-pack” bag førerhuset, og det omfattende køleanlæg til batterier, el- og gasmotor er placeret oven på førerhuset.


Af sikkerhedshensyn har førerhuset kun dør i passagersiden og rummer plads til chaufføren og to renovationsarbejdere. Ind- og udstigningshøjden er beskedne 350 mm med aktiveret håndbremse takket være kneeling-funktion på det fuldt luftaffjedrede chassis. Bortset fra bagakslen, der er en traditionel navreduktionsbagaksel fra Fiat Power Train, er samtlige komponenter i den elektriske drivline hentet fra Irizars el-busser.


Ikke kun en ”showcase”
Irizar understreger, at ie truck ikke kun er en ”showcase”, der skal vise, hvordan hele Irizar-gruppen er klar til ”e-mobility” - lige fra ladestationer over elektriske drivliner og egenproducerede karrosserier og førerhuse til efterfølgende service- og vedligeholdelse. ie truck skal markedsføres mod private og offentlige kunder, der i stigende grad satser på bæredygtig bustransport med el-busser. 


De store, europæiske lastbilproducenter, der i parentes bemærket selv arbejder på højtryk med mere eller mindre elektriske lastbiler baseret på samme platforme som deres dieseldrevne brødre, behøver nok ikke frygte konkurrencen fra Irizar ie-truck. Dels er de selv godt på vej med ”e-mobility”-løsninger, og dels bliver Irizar’s produktionskapacitet for ie truck på maksimalt et par hundrede enheder om året, når serieproduktionen efter planen går i gang til næste år.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.