Danske Rederier ansætter ny innovations- og digitaliseringschef

Torsdag 8. marts 2018 kl: 12:14
Af: Redaktionen

Asbjørn Overgaard Christiansen tiltrædte i denne uge en stilling som innovations- og digitaliseringschef i Danske Rederier. Der er tale om en nyoprettet stilling, der er en udløber af Danske Rederiers nye strategi - ”Ahead of the Curve”

Baggrunden for at oprette en stilling som innovations- og digitaliseringschef er, at rederierne står overfor en gennemgribende digitalisering i de kommende årtier. Ændringerne har potentiale til at ændre verdenshandelen, åbne for nye forretningsmodeller og samtidig øge cybertruslerne. Hvis rederierhvervet skal være på forkant, skal der derfor være et endnu større fokus på digitalisering og innovation i virksomhederne, så erhvervet selv præger udviklingen.

 
Danske Rederier’s nye innovations- og digitaliseringschef skal samle trådene og være et samlingspunkt for de mere politiske aspekter af rederierhvervets digitalisering.

 
Asbjørn Overgaard Christiansen har i en længere årrække har været ansat i Udenrigsministeriet, hvor han blandt andet har været udstationeret i Hong Kong og Bangkok, været ministersekretær og senest været ansvarlig for de syv danske innovationscentre på tværs af kloden.


- Danske Rederier har en ambition om at understøtte rederiernes digitalisering og innovation. Det kan vi gøre ved blandt andet at facilitere netværk, partnerskaber og uddannelse samt sparre med rederierne om deres udfordringer ved digitaliseringen, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.


Asbjørn Overgaard Christiansen får til opgave at definere de nærmere strategiske indsatser i tæt samarbejde med Danske Rederiers ledergruppe, så Danske Rederier styrker sin stemme inden for et område i vækst og samtidig gør Danske Rederier til en oplagt samarbejdspartner for en bred kreds af interessenter.

 
Asbjørn Overgaard Christiansen vil bruge den kommende tid på at mødes med medlemmer og samarbejdspartnere og blive klogere på perspektiverne.
 

- Først og fremmest skal jeg ud og hilse på medlemmerne og de mange aktører i og omkring Det Blå Danmark. Der er allerede fuld gang i digitale projekter i mange rederier, hvilket er meget positivt. Nye virksomheder er også på vej med løsninger, der kan være afgørende for branchen, siger Asbjørn Overgaard Christiansen og fortsætter:


- Min rolle bliver at identificere og understøtte de muligheder, der går på tværs af virksomhederne. Jeg ser et stort potentiale for samarbejde mellem aktørerne i den maritime klynge, så vi kan udnytte de mange data og innovative ideer, som rederierne ligger inde med til gavn for det Blå Danmark. En digital omstilling af søfarten er helt afgørende for erhvervets fremtidige succes.
 

Ny analytiker og konsulent
Danske Rederier har også ansat en ny analytiker og konsulent inden for den seneste tid.

 
Det drejer sig om Jonas Hoffmann, der tiltrådte som analytiker i februar. Han er uddannet cand.merc.fir fra CBS og har tidligere arbejdet i rederiet Norden og i forsikringsselskabet Tryg.
 

Caroline Tøxen er tiltrådt som politisk konsulent i begyndelse af marts. Hun er nyuddannet cand. polit fra Københavns Universitet, og har tidligere været ansat hos Det Konservative Folkeparti på Christiansborg.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.