Dansk virksomhed designer verdens største færgeordreOnsdag 21. februar 2018 kl: 09:28 Af: RedaktionenMSC Group og Onorato Armatori har skrevet kontrakt med Guangzhou Shipyard International (GSI) om fire ro/pax-færger. Konceptdesignet til verdens hidtil største færgeordre udføres af danske OSK-ShipTech Ordren blev for få dage siden underskrevet ved en ceremoni i Beijing. MSC Group og Onorato Armatori står bag bestillingen af ro/pax-færgerne, der skal bygges på det kinesiske skibsværft, Guangzhou Shipyard International. Det er et mangeårigt samarbejde mellem OSK og både værft og rederi, der har udmøntet sig projektet. - Det er vores to største kunder, der nu laver forretning sammen, så for os er der tale om et drømmescenarie, hvor der med afsæt i tidligere projekter og succesfuldt samarbejde bliver peget på os som designer. Projektet er signifikant, og ordren er en fantastisk anledning til at bringe vores kompetencer, værftets styrke og rederiernes mange års samlede erfaring i spil, siger CCO i OSK Group, Anders Ørgaard. Ro/pax-færgerne får hver en kapacitet på 3.765 lanemeter og bliver indrettet med 536 kahytter. Samlet får færgerne plads til i alt 2.500 gæster. Apteringen får et moderne, ’rent’ look og designes med udgangspunkt i passagerbehov og rummelighed. Teknologisk bliver færgerne LNG-Ready (flydende naturgas) og med de seneste teknologier for energiudnyttelse. Det italienske færgerederi GNV under MSC Group aftager to af færgerne, mens de andre to leveres til det italienske rederi Onorato Armatori. Kontrakten rummer en option på yderligere fire færger af samme type. Der tale om en rekordstor færgeordre, og om et kvantespring for samarbejdet mellem GSI og OSK. - Både for danske forhold, men også på verdensplan er der tale om en på alle måder signifikant færgeordre i ro/pax-markedet. At OSK-ShipTech er med ombord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de få designere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter, siger CEO i OSK Group, Jacob Thygesen. Den første af de fire RoPax-færger skal ifølge planen leveres til GNV i 2021. Om OSK-ShipTech A/S
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |