VEJDIREKTORATET HAR NYE TRAFIKTAL:

Motorvejene lægger asfalt til rekordmange biler

Tirsdag 13. februar 2018 kl: 11:58
Af: Redaktionen

Motorvejene lægger asfalt til rekordmange biler

Der er flere biler på motorvejene, som kører flere kilometer, end nogen sinde før. Siden 2010 er trafikken på det danske motorvejsnet steget med godt 30 procent. Tallene stammer fra Vejdirektoratet, der peger på, at den stigende trafik skaber risiko for trængsel og uforudsigelige køer på vejene

De nye tal fra Vejdirektoratet viser, at trafikanterne i 2017 kørte 4,1 procent flere kilometer på motorvejene end året før. Og sådan har tendensen været siden 2008, hvor finanskrisen satte en midlertidig stopper for den økonomiske udvikling.


Vejdirektoratet fremhæver, at hovedårsagerne til den stigende trafik er den generelle fremgang i økonomien, øget beskæftigelse, større privatforbrug samt voksende samhandel med udlandet. Samtidig er der kommet flere biler på vejene i kraft af, at vi i Danmark har købt flere nye biler uden at skrotte et tilsvarende antal brugte.


- Der er ingen tvivl om, at denne markante stigning, som vi oplever år efter år på det overordnede vejnet, skaber trængsel - simpelthen, fordi der er flere bilister, der skal deles om pladsen. Det betyder også, at risikoen for trængsel og kø bliver større i takt med, at trafikken vokser, og flere motorveje nærmer sig deres kapacitetsgrænse, siger trafikdirektør i Vejdirektoratet Niels Tørsløv og fortsætter:


- Det skaber selvfølgelig nye udfordringer for os i Vejdirektoratet med at sørge for, at vi hele tiden udnytter den eksisterende kapacitet på vejene bedre og mere intelligent, så trafikanterne ikke spilder for meget tid med at sidde i kø. Det sker blandt andet ved at afprøve nye løsninger med kørsel i nødspor, nye dynamiske krydsløsninger, flytbare autoværn og skarpere trafikinformation.
 

Vejdirektoratet peger også på, at målinger viser, at når nye motorvejsstrækninger åbner, så flytter en del af trafikken fra de mindre veje over på motorvejene. På den måde sparer trafikanterne tid, men det bidrager også til en støt stigende trafik på det overordnede vejnet. 


- Vi kan se, at trafikanterne vælger motorvejene, når de kan. Det er godt for trafiksikkerheden, eftersom motorvejene generelt er de mest sikre veje at køre på, men det giver os udfordringer med at håndtere den voksende trafik, påpeger Niels Tørsløv.


Trafikken stiger mest i myldretiden
Udfordringerne bliver ikke mindre af, at trafikstigningen på nogle motorvejsstrækninger ikke er spredt jævnt ud over hele dagen, men er stærkest i de tidsrum, hvor der i forvejen er flest biler på vejene - nemlig myldretiderne. 


- Trafikken i myldretiderne udgør en særskilt udfordring, fordi den stiger kraftigst og dermed lægger et ekstra pres på de travleste motorveje, siger Niels Tørsløv og fortsætter: 


- Konsekvensen er, at vi får mere uforudsigelige rejsetider i spidsbelastnings-tidspunkterne om morgenen og om eftermiddagen - simpelthen fordi der kun skal ganske små forstyrrelser til at skabe køer og sætte trafikken i stå i lang tid.
 
 
Fakta:
  • Nogle af de største stigninger ses på motorvejsstrækninger i Hovedstadsområdet, Trekantsområdet og ved Aarhus. Åbning af Silkeborgmotorvejen har bidraget til en kraftig vækst i trafikken på motorvejen mellem Herning og Aarhus. 
  • 34 procent af den samlede bilkørsel i Danmark foregår på motorvejsnettet
  • Personbilparken er vokset med 19 procent fra 2010 til 2017
  • På Vejlefjordbroen er trafikken i myldretidstimerne fra 2010 frem til 2017 steget med 40-45 procent, mens trafikken midt på dagen kun er steget med 25-30 procent
  • På Holbækmotorvejen ved Taastrup er trafikken i myldretidstimerne steget med over 40 procent, mens trafikken midt på dagen er steget med 25-30 procent







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.