VOGNMANDSORGANISATION OM SPRITKØRSEL:

Der er behov for kontrol og forebyggelse

Tirsdag 13. februar 2018 kl: 11:16
Af: Redaktionen

Kontorleder Jens Groot hos vognmandsorganisationen FDL, der har hovedsæde i Vejle, efterlyser øget kontrol af, om især udenlandske lastbilchauffører kører, når de har indtaget alkoholiske drikke

I betragtning af, at der stort set ikke er en uge mellem historier om udenlandske lastbilchauffører, som har drukket sig i hegnet, er det besynderligt, at der endnu ikke for alvor er taget skridt til at hindre/forebygge endnu flere af den slags situationer. 

I FDL er vi udmærket klar over, at det ikke er nogen let sag at hindre den slags, fordi de udlændinge, der drikker sig fulde, og alligevel kører, måske er vant til den slags hjemmefra. Om end det måske er i knapt så stor målestok. Men situationen må vel efterhånden være så alvorlig, at der skal sættes nogle forebyggende initiativer i gang, inden det koster flere døde ude i den tætte trafik.

FDL har som sådan ikke opskriften på at komme de udenlandske chaufførernes druk til livs, men man må formode, at de fleste tilfælde hænger sammen med dag/ugelange ophold på rastepladserne

Det er en kendt sag, at østeuropæere hurtigt tyr til flasken, når de er flere samlet, og de keder sig sikkert på rastepladserne, og det kan være en af grundene til drikkeri. Det spiller sikkert også ind, at mange af dem savner familien, og så drukner nogle måske ”sorgen” i nogle øl eller en flaske spiritus. Men uanset årsagen, er problemet nu så stort, at det vil være uansvarligt ikke at sætte ind med en forebyggende indsats.

Om udlændingenes kulturelle baggrund spiller ind, skal jeg lade være usagt, men vi ved jo, og hører ofte, at østeuropæerne drikkeren del, og derfor bør der iværksættes en kampagne og skabes en forebyggende indsats. Men hvis det skal have effekt, skal den forebyggende indsats kobles mere sammen med politiets kontrol. Politiet har jo i forvejen svært ved at nå at kontrollere det, de bør, så måske skulle man geare op for den politiske snak om et dansk BAG, som ville være velegnet til den slags kontrol. Der har været talt om at kræve alkometre i lastbilerne, men det kan der næppe skabes politisk flertal for, selv om det måske kunne hindre ulykker.

Det er voldsomme promiller, vi ofte kan læse om, ja helt op til 4,4. Det lyder som en skrivefejl, men er desværre de kedelige fakta. Hvordan kan man få promillen så højt op, og så stadig sidde oprejst, og forsøge på at køre lastbil, er mig en gåde. Også selv om vi jo godt ved, at mange østeuropæere jævnligt drikker tæt. Hvor længe skal man drikke, og hvad skal man drikke, for at de høje promiller er opnåelige. Man spørger ind imellem sig selv, om det i realiteten ikke er alkoholikere? Jeg ved ikke, om det er stærk alkohol, øl eller sprit, de drikker, men én ting er sikker og vidst: Kontrollen er mangelfuld, og det må der strammes op på.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.