SVENSKE VOGNMÆND:

Hjulklampe er ok - men den skal kunne blive på hjulet i lang tid

Fredag 12. januar 2018 kl: 14:55
Af: Redaktionen

Den svenske regering har foreslået, at tidsgrænsen for, hvor længe myndighederne må låse en lastbil fast med en hjulklampe skal forlænges fra 24 timer til 36 timer

Forslaget bliver mødt med tilfredshed hos Sveriges Åkeriföretag, som kalder 36 timer bedre end de nuværende 24 timer.


Selvom Sveriges Åkeriföretag ser tidsbegrænsningen helt fjernet modsætter organisationen ikke forslaget.


I november foreslog Näringsdepartementet, at politiet i Sverige og Toldvæsnet skal kunne klampe køretøjer i op til 36 timer, hvis eksempelvis cabotagereglerne er blevet overtrådt. Klamningen skal få flere til at betale bøderne.


Sveriges Åkeriföretag mener, at en hjulklampe skal blive sidde så længe, der er behov for den.


Branchecfef i Sveriges Åkeriföretag, Ulric Långberg, fremfører, at pointen med en hjulklampe er at nå målet med at få op mod 100 procent af bødebetalingerne ind.


Sveriges Åkeriföretag ønsker, at andre myndigheder får samme muligheder. Det kan eksempelvis være Kustbevakningen, da de gennemfører visse kontroller af skibe i havne eller i tilslutning til havne.


Reglerne diskriminerer svenske vognmandsvirksomheder
Sveriges Åkeriföretag peger eksempelvis på, at en svensk transportvirksomhed, hvor en medarbejder i et svensk registreret køretøj begår en overtrædelse af køre- og hviletidsregler, rammes urimeligt hårdt i forhold til en udenlandsk vognmand og chauffør.


Her betragter myndighederne i Sverige som udgangspunkt det svenske selskab som skyldigt. Sveriges Åkeriföretag vil have, at de svenske myndigheder som udgangspunkt også betragter udenlandske virksomheder som skyldige, når en chauffør bliver taget i at have brudt køre- oghviletidsreglerne.


Sveriges Åkeriföretag mener, at er er grund til at tilbageholde et udenlandsk køretøj, hvor en chauffører har brudt køre- og hviletidsreglerne, selvom der kommer en ny chauffør til stedet for at køre vogntoget videre.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.