Hovedstadens Letbane er rykket tættere på sporet

Torsdag 11. januar 2018 kl: 12:21
Af: Redaktionen

Sjællands første letbane, der kommer til at forbinde Lyngby i nord og Ishøj i syd via en 28 kilometer lang sporstrækning, er klar til at blive anlagt. Hovedstadens Letbane vil binde kommunerne langs Ring 3 sammen og gøre livet nemmere for 13-14 millioner passagerer om året. Letbanen vil komme til at binde fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs og skabe et sammenhængende højklasset kollektivt trafiksystem i Hovedstadsområdet


Hovedstadens Letbane har afsluttet udbudsprocessen, og revisionsfirmaet EY har gennemført et endeligt kvalitetstjek af projektets risici og reserver. Vinderne af de i alt otte kontrakter på Hovedstadens Letbane er udpeget, og indstillingen skal nu behandles af ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane.


Resultatet holder sig inden for det afsatte budget. Projektet er fordyret på enkelte af anlægskontrakterne, men det modsvares af besparelser på finansieringsomkostningerne. Der vil fortsat være en reserve på 30 procent af basisoverslaget, hvilket er et pænt stykke over de 10-20 procent, som revisionsfirmaet EY anbefaler i deres gennemgang af risikoregister og reserver.
 

- Vi har haft en meget konstruktiv dialog med tilbudsgiverne, og vi har opnået fornuftige priser. Vores udbudsstrategi om at udbyde strækningen i en række mindre pakker har bevirket, at flere selskaber har haft lyst og mulighed for at være med, og vi ser frem til den videre proces, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Hovedstadens Letbane.


Ledelse og bestyrelse i Hovedstadens Letbane afventer nu ejernes beslutning. 


- Men Hovedstadens Letbane kommer til at give et gevaldigt løft til såvel fremkommeligheden som investeringslysten langs hele Ring 3. Jeg er sikker på, at når letbanen står færdig, vil rigtig mange sige; ”Hvorfor fik vi ikke bygget den letbane for længe siden?”. Den bliver en stor gevinst for Storkøbenhavn og de mange omegnskommuner, siger Birgitte Brinch Madsen, der er bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.


Hovedstadens Letbane ventes at være med til at skabe op mod 36.500 nye arbejdspladser og tiltrække 32.000 nye indbyggere langs Ring 3 frem mod 2032. Hovedstadens Letbane vil forbinde en lang række S-togslinjer og skabe bedre forbindelsesmuligheder til øvrig kollektiv transport. 13-14 millioner passagerer forventes årligt at rejse med Hovedstadens Letbane. Til sammenligning havde Kystbanen godt 9 millioner passagerer i 2016.


Mange danske selskaber blandt vinderne 
Det bliver tre danske selskaber, som kommer til at stå for selve anlægsarbejdet. Den 28 kilometer lange strækning er inddelt i fem anlægskontrakter (ombygning af veje, broer med videre), en kontrakt på leverance af tog og jernbaneinfrastruktur, mens der er en kontrakt på opførelsen af kontrol- og vedligeholdelsescentret samt en drifts- og vedligeholdelseskontrakt på Hovedstadens Letbane. 


Anlægsarbejde i Ishøj Kommune



M.J. Eriksson A/S


Anlægsarbejde i Vallensbæk,  Brøndby og Glostrup KommunerPer Aarsleff A/S


Anlægsarbejde i Rødovre og Herlev Kommuner


CG Jensen A/S


Anlægsarbejde i Gladsaxe Kommune



CG Jensen A/S



Anlægsarbejde i Lyngby-Taarbæk Kommune


Per Aarsleff A/S


Kontrol- og vedligeholdelsescenter



CG Jensen A/S


Transportsystem (tog og jernbaneinfrastruktur)

Konsortium med Siemens A.G, Siemens A/S og Aarsleff Rail A/S


Drift og vedligeholdelse i 15 år



Metro Service A/S



Interesserede kan hente mere viden om Hovedstadens Letbane her: 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.