RAPPORT:

EU skal spille en større rolle på international handel

Mandag 18. december 2017 kl: 12:36
Af: Redaktionen

En ny rapport fra europæisk tænketank konkluderer, at en markant stigning i protektionistiske tiltag på EU's eksportmarkeder har bremset væksten i EU-landenes eksport siden 2009. Det får rederiorganisationen Danske Rederier ti at fremhæve, at der er brug for at supplere EU's indsats for nye handelsaftaler med en styrket dialog med de enkelte markeder

Tænketanken - Centre for Economic Policy Research - udgav i sidste uge 22. udgave af deres ”Global Trade Alert Report”.


Rapporten indikerer, at en del af årsagen til den stagnerende vækst i EU-landenes eksport kan findes i handelshindrende tiltag på EU's eksportmarkeder. Siden November 2008 er der etableret over 3200 protektionistiske tiltag på udenlandske markeder.


- De bekymrende tal viser med al tydelighed, at det er afgørende, at EU er aktiv på handelsområdet. Det er særligt vigtigt for dansk søfart, at EU fastholder den ambitiøse tilgang til handelsaftaler med omverdenen, da over to tredjedele af søfartens eksport går til markeder uden for EU’s grænser. Som en lille eksportnation har vi brug for et handlekraftigt EU til at holde markederne åben, siger Jacob K. Clasen, der er direktør i Danske Rederier.


Rapporten viser, at over 70 procent af eksporten fra EU blev underlagt en form for handelsrestriktion i 2015.
 

Tidligere har fokus ligget på de mere protektionistiske tiltag som kerneproblemet. Ifølge den nye analyse i ”Global Trade Alert” har problemet ændret karakter. Rapporten viser, at det i højere grad end tidligere er elementer som statsstøtte og andre former for nationale subsider hos EU’s handelspartnere, som udgør problemer for den europæiske eksport. En løsningsmodel kunne ifølge Danske Rederier være en højere grad af udnyttelse af frontlinjen for EU - de europæiske repræsentationer ude i verden.


- Den europæiske udenrigstjeneste bør i langt højere grad aktiveres til at fremme handelen. EU’s delegationer i tredjelande har potentiale til at spille en vigtig rolle, når europæiske virksomheder møder udfordringer på eksportmarkederne. De danske rederier har haft stor gavn af assistancen fra de forskellige repræsentationer – senest i Ghana, hvor EU og Danmarks udenrigsministerium arbejdede sammen om at undgå ny skadelig lovgivning," siger Jacob K. Clasen.


Interesserede kan læse rapporten fra GTA - Global Trade Alert - her:


Om GTA (på engelsk):
The Global Trade Alert (GTA) was launched in June 2009 when it was feared that the global financial crisis would lead governments to adopt widespread 1930s-style beggar-thy-neighbour policies.

Although global in scope, the GTA has given particular attention to the policy choices of the G-20 governments ever since their leaders made a “no protectionism” pledge in Washington DC in November 2008.

Although initially conceived as a trade policy monitoring initiative, as thousands of policy announcements have been documented, the GTA has become a widely-used input for analysis and decision-making by firms, industry associations, journalists, researchers, international organisations, and governments.

This reflects the fact that, as the International Monetary Fund noted in 2016, the GTA “has the most comprehensive coverage of all types of trade-discriminatory and trade liberalizing measures.”


Om CEPR - Centre for Economic Policy Research (på engelsk):
The Centre for Economic Policy Research (CEPR) was founded in 1983 to enhance the quality of economic policy-making within Europe and beyond, by fostering high quality, policy-relevant economic research, and disseminating it widely to decision-makers in the public and private sectors. Drawing together the expertise of its Research Fellows and Affiliates, CEPR initiates, funds and coordinates research activities and communicates the results quickly and effectively to decision makers around the world. The Centre is an independent, non-profit organization and takes no institutional policy positions. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.