Erhvervspakke indeholder initiativer på søtransportområdet

Tirsdag 14. november 2017 kl: 08:49
Af: Redaktionen

Vækstteamet for Det Blå Danmark har afgivet en række anbefalinger, der kan medvirke til at fastholde Danmark som et maritimt kraftcenter. I forbindelse med den erhvervs- og iværksætterpakke, som VLAK-Regeringen søndag har aftalt med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, gennemføres tre initiativer i det omfang, de kan blive godkendt af EU i forhold til reglerne om statsstøtte

De tre initiativer er:
  • Udvidelse af DIS-ordningen til søfolk på offshore skibe 
  • Afskaffelse af registreringsafgiften på handelsskibe 
  • Montørordning 

I forbindelse med aftalen forklarer partierne om de tre initiativer:
Udvidelse af DIS-ordningen til søfolk på offshore skibe 

For at fastholde og udvikle Danmarks position som førende søfartsnation er der behov for at styrke den danske off-shore-sektors konkurrenceevne. Nettolønsordningen i sømandsbeskatningen (DIS-ordningen) udvides derfor til også at omfatte søfolk, der arbejder om bord på visse specialskibe, dvs. vagt- og supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe, vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe og ASV’er (såkaldte ”hotelskibe”). Udvidelsen af DIS-ordningen skal godkendes i henhold til EU's statsstøtteregler. På denne baggrund sker ikrafttrædelse først den 1. januar 2019. Udvidelsen af DIS-ordningen skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. bortfald af udvidelsen af tonnageskatteordningen med mobile borerigge) på ca. 10 millioner kroner i 2019 stigende til ca. 60 millioner kroner i 2024. 
Afskaffelse af tinglysningsafgiften for registrering af handelsskibe 

For at Danmark fortsat skal tiltrække nye maritime virksomheder og investeringer afskaffes tinglysningsafgiften for registrering af handelsskibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS). Derved kan Danmark fortsætte sin udvikling som attraktiv global maritim nation og flagstat frem mod og efter 2025. I dag betales en registreringsafgift, der er delt op i en afgift for registrering af ejer på 1 promille af handelsskibets værdi og en afgift for registrering af pant på 1 promille af pantets værdi. Begge afgifter afskaffes. Det skønnes at indebære et mindreprovenu på ca. 10 millioner kroner årligt efter tilbageløb og adfærd. Afskaffelsen vil skulle godkendes som statsstøtte og træder i kraft hurtigst muligt i 2018. 

Montørordning 

Den danske maritime industri er på forkant i produktionen af avancerede og energieffektive løsninger til både danske og udenlandske skibe samt maritime virksomheder i hele verden. Centralt herfor er de skibstekniske medarbejdere - montører - som installerer og vedligeholder tekniske systemer og udstyr om bord på skibene. De maritime montører er underlagt særlige arbejdsvilkår, der fordrer, at de ofte sejler med om bord på skibene og udfører deres services, mens skibet er i drift. Opretholdelse af montørernes kompetenceniveau og tilbageløbet til virksomheden er blevet særligt relevant efter, at de store danske nybygningsværfter er lukket ned. Der er som opfølgning på anbefalingen fra Det Blå Vækstteam iværksat en dialog med EU-Kommissionen om mulighederne for en maritim DIS montørordning eller en tilsvarende ordning, som styrker de maritime virksomheders globale konkurrenceevne. Der afsættes en ramme på 100 millioner kroner til en maritim montørordning. 


                                                                                                
Hertil kommer administrative omkostninger på 0,2 millioner kroner årligt i 2019-2023. 

Interesserede kan hente følgende på Erhvervsministeriets web-side:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.