DANSKE REDERIER:
Klimastrategi skal være konkret og ambitiøsMandag 23. oktober 2017 kl: 12:37 Af: RedaktionenMandag begynder næste runde i forhandlingerne om en klimastrategi for CO2-reduktioner fra skibsfarten i IMO. Organisationen Danske Rederier peger på, at den vi presse på for få ambitionsniveauet tilstrækkeligt højt op, så også den maritime sektor bidrager til Paris-aftalens målsætning om at holde de globale temperaturstigninger under to grader Under den seneste forhandlingsrunde i juli vedtog IMO-landene en syvpunktsplan for indholdet i klimastrategien. I denne uge skal der så fyldes konkret indhold på klimaplanen. Danske Rederier forventer, at hovedfokus være vil på, hvad ambitionsniveauet skal være for skibes CO2-reduktioner, samt hvordan disse reduktioner skal realiseres. - Syvpunktsplanen er et væsentligt skridt på vejen mod, at skibsfarten leverer sin del til Paris-aftalens målsætning. Nu er det helt afgørende, at medlemslandene trækker i arbejdstøjet og bliver langt mere konkrete, så klare mål for erhvervets CO2-udledninger kan fastsættes. Danske Rederier ønsker, at skibenes CO2-reduktioner skal ske i takt med resten af verden, og at branchen dermed kommer til at levere reduktioner på lige vilkår i forhold til andre industrier. Det er vigtigt, at IMO tager teten her, så vi kan undgå regional EU-regulering, siger Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danske Rederier. Danmark er blandt de ambitiøse lande Overordnet har mødedeltagerne på forhånd opdelt sig i to grupperinger. På den ene side står Danmark sammen med andre europæiske lande, New Zealand, Australien, Canada samt en række stillehavsøer. Denne gruppe er fortaler for ganske ambitiøse CO2-reduktioner. På den anden side trækker Brasilien, Indien, Argentina og Saudi Arabien i den modsatte retning og udtrykker bekymring over de ekstra omkostninger, der følger med færre CO2-udledninger. Særlig hensynstagen til udviklingslandene er også en mærkesag for denne gruppe af lande. De internationale rederiorganisationer har med den internationale rederiforening, International Chamber of Shipping, i spidsen også bidraget til drøftelserne med tre bud på målbare reduktionsmål. - Danske Rederier ser frem til en produktiv uge, hvor vi vil gøre vores til at skubbe forhandlingerne i en ambitiøs retning. Der er ingen tvivl om, at der er stor uenighed blandt IMO-medlemmerne om vejen frem, og derfor er det afgørende, at vi i industrien bidrager konstruktivt og skubber til ambitionsniveauet, og så vi sikrer, at tidsplanen overholdes, og at den foreløbige klimastrategi kan vedtages i foråret næste år. Det er afgørende, at IMO-landene kommer ud over de principielle diskussioner, får taget fat på substansen og går i dybden med de mange interessante forslag, der er på bordet til hvordan, reduktionerne kan ske, siger Maria Bruun Skipper. Fakta om vedtagelsen af IMO's klimastrategi
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |