Færgerederi kan se frem til at kunne flytte

Fredag 13. oktober 2017 kl: 17:00
Af: Jesper Christensen

Byrådet i Aarhus har vedtaget en lokalplan, der åbner for, at rederiet Molslinjen kan flytte fra sin nuværende kajplads på Aarhus Ø til en ny plads i Østhavnen, hvor der er kort til motorvejen

I de eksisterende planer for udviklingen af Aarhus Havn har det ligget klart i en årrække, at Molslinien skulle flytte med ud i Østhavnen, hvor de nuværende havenaktiviteter er koncentreret. Den gamle nordhavn i Aarhus er ved at blive omdannet til en ø med bolig-områder og små erhvervsvirksomheder.


Ud over at skabe plads til Molslinien åbner den vedtagne lokalplan også for anlæg af en anløbsbro med mere til vandflyvere.


Hovedplanen af det område, som lokalplanen omfatter, skal være opmarch- og vejarealer. Derudover kan der opføres 6.300 kvadratmeter etageareal i en maksimalhøje til kote 18 - et byggefelt med 4.000 kvadratmeter og et andet på 2.000 kvadratmeter. Yderligere 300 kvadratmeter til tekniske anlæg og bygninger kan opføres uden for de to felter. Ramper og teknik kan dog blive højere, hvis det er nødvendigt. Færgeterminalen bruges til håndtering af personbiler, busser, lastbiler og andre motoriserede køretøjer plus containere og løstrailere.


En ny færgeterminal i Østhavnen vil betyder, at færgetrafikken på trafikken på Østhavnsvej og Marselis Boulevard vil udgøre anslået 16 procent af den samlede trafik. 


Omvendt vil der ske en reduktion i trafikken til og fra færgen via Nørrebrogade, hvor færgetrafikken i dag udgør omkring 14 procent af den samlede trafik. Det er især biltrafikken væk fra færgen, der kan påvirke trafikafviklingen på vejnettet, idet færgerne tømmes på 10-15 minutter. Beregninger viser, at trafikken, inklusiv trafik fra færgerne kan afvikles acceptabelt med det nuværende vejsystem i 2020 og i 2030, hvor en tunnel under Marselis Boulevard forventes at være anlagt.På visse tidspunkter kan der dog opstå kø i de mest belastede vejkryds. Færgetrafikkens indvirkning på trafikafviklingen i krydsene kan afhjælpes ved, at signalstyringen i forudgående kryds på havnen forsinker færgetrafikken - eller at kapaciteten i de belastede kryds kan udvides med et ekstra gennemgående spor i retning væk fra havnen. 


Aarhus Kommune forventer, at projektet med at anlægge en færgeterminal på vandarealet i Østhavnen vil blive tilladt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.