Løsning i skyen kører dansk bustrafik ind i fremtiden

Onsdag 13. september 2017 kl: 18:36
Af: Redaktionen

I samarbejde med trafikselskabet Movia har den svenske it-virksomhed Hogia indført en ny og mere simpel løsning til at håndtere information i realtid til og fra de 1.600 busser i Hovedstadsområdet og på Sjælland. Hogia peger på, at den nye metode giver nye muligheder for, hvordan man kan opdele ansvaret for teknikken i busserne mellem det lokale trafikselskab og busoperatørerne - hvilket i sidste ende vil give større frihed og færre omkostninger

Løsningen betyder, at det ikke længere er nødvendigt med avancerede indbyggede systemer for at se, hvor den enkelte bus er i forhold til den planlagte rute. I stedet sendes bussens GPS-koordinater til Hogias centrale cloud-system, der indeholder alle oplysninger.

 
- Hogias nye koncept giver Movia adgang til brugbare prognoser i realtid, og det er ikke længere Movias ansvar at udstyre og vedligeholde busserne. Som trafikselskab kan vi centralisere styringen og vedligeholdelsen af trafikinformationssystemet der, hvor ressourcerne findes, og slippe ansvaret for teknikken i busserne, forklarer Annette Heckscher, der er it-chef hos Movia.

 
Målet er, at alle Movias 1.600 busser sender deres GPS-koordinater til det centrale system en gang i sekundet - det vil sige over 100 millioner dataoverførsler i døgnet. Det centrale system indeholder alle oplysninger om busruterne, og alle opdateringer, ændringer og vedligeholdelse udføres samme sted. Al trafikinformation i busserne opdateres i realtid via cloud-systemet. Det har hidtil været en tidskrævende proces, hvor systemet i busserne skulle opdateres enkeltvis. Alle bussers aktiviteter gemmes, og det giver helt nye muligheder for at følge op på situationer i trafikken samt analysere og planlægge tidsplaner.  

 
- Så vidt vi ved, er vi de første i Europa, som anvender Internet of Things til at revolutionere håndteringen af realtidsinformation i dette omfang. Den kollektive trafik bliver optimeret i form af en mere enkel teknologisk løsning med færre omkostninger, siger Jonatan Hanson, der er chef for Hogia Public Transport Systems.


Om Hogia og selskabets software:
  • Hogia’s software leverer i dag rejseoplysninger til 90 procent af alle brugere af den kollektive trafik i Sverige. I Norden er tallet 70 procent
  • Hogia’s kunder tæller blandt andet de seks største trafikselskaber i Norden - det vil sige organisationerne, der forvalter den kollektive trafik i Stockholm, København, Helsinki, Oslo, Västra Götaland og Skåne. I Storbritannien hedder to af kunderne Norfolk County Council og Red Funnel, og derudover har Hogia et iganværende projekt med Transport for London




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.