Ny parkeringszone har flyttet op mod 30 procent af bilerne

Mandag 11. september 2017 kl: 10:25
Af: Redaktionen

Københavns Kommune indførte tidligere på året en gule betalingszone i dele af Valby, på ydre Nørrebro og ydre Østerbro. Resultatet er, at der er blevet bedre plads til beboernes biler. Samtidig ser det ud til, at pendlerne har ændret vaner med hensyn til, hvor de parkerer deres biler


For beboerne i det indre Valby, på ydre Østerbro og på ydre Nørrebro har resultatet af den gule betalingszone været synligt gennem snart et halvt år. Nu viser kommunens undersøgelse det også i faktuelle tal.


Siden 1. marts i år, hvor man skulle betale for at parkere, er parkeringsforholdene blevet væsentligt bedre i de tre bydele. Faktisk har effekten af betalingsparkering været langt mere effektiv end ventet. Et forsigtigt skøn lød på, at 5 procent at de parkerede biler ville forsvinde set over hele døgnet, men resultatet er et helt andet og langt bedre - især om dagen, hvor mellem 28 og 30 procent af de parkerede biler er forsvundet fra tælleområderne i dagtimerne. Det er teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) godt tilfreds med.


- Vi har med indførelsen af gul zone gjort det lettere for københavnerne at finde en parkeringsplads lokalt, og samtidig har vi fået en del af de pendlerbilister, som før har taget bilen ind til byen for at tage den kollektive transport det sidste stykke, til at parkere andre steder eller måske endda lade den blive hjemme. Pendlerbilisterne skal ikke parkere deres biler i København, og det er betalingsparkering tydeligvis et godt og effektivt værktøj imod. Det er ganske tilfredsstillende, siger Morten Kabell.
 

Rapporten konkluderer, at den markante effekt af indførelsen af betalingsparkering understreger, at behovet for regulering i høj grad har været til stede. Ambitionen var at reducere belægningen med 5 procent og dermed frigøre ca. 700 parkeringspladser i gennemsnit over døgnet. Den reelle effekt har været en gennemsnitlig reduktion på 18-19 procent og en gennemsnitlig reduktion i antallet parkerede biler med 2.550 biler.


Pendlerbiler er væk
Over 3.500 færre parkerede biler i gul zone klokken 12 efter etableringen af gul zone vidner om, at mængden af bilpendlere, der parkerede i gul zone, har været markant. Men selvom det stadig mange steder er gratis at parkere i randzonen af den gule zone, så kan kommunen ikke konstatere en tilsvarende stigning i randområderne eller i andre betalingsområder. Dermed har gul zone tilsyneladende også været med til at ændre på folks vaner, og det er en glædelig udvikling, mener Morten Kabell:
 

- I myldretiden sidder der 1,1 person i hver bil på de københavnske veje. Det har vi ikke plads til at servicere, så vi skal se på, hvordan vi kan få folk til at vælge de pladsbesparende transportmidler som cykel og kollektiv transport i stedet for en pladskrævende bil i København. Noget tyder på, at betalingsparkering får bilpendlerne til at genoverveje deres transportvaner, og det kan vi bestemt godt bruge til noget, siger Morten Kabell.
 

Flere steder i København er der udtalt efterspørgsel på parkeringsregulering.
 

København har med visionen Fællesskab København et ønske om at fremme cykeltrafikken i kommunen og samtidig begrænse biltrafikken for på den måde blandt andet at forbedre fremkommeligheden og mindske luftforureningen. I fremtiden skal mindst en trediedel af alle ture i kommunen foregå på cykel, mindst en trediedel med kollektiv trafik og højst en trediedel i bil.


Københavns Kommune har også et mål om:
  • at 50 procent af ture til arbejde og uddannelse i Københavns Kommune sker på cykel
  • at 75 procent af alle ture i København foregår til fods, på cykel eller med kollektiv trafik
  • at 70 procent af københavnerne er tilfredse med mulighederne for cykelparkering
 
I øjeblikket tager 91 procent af de københavnere, der både bor og arbejder i kommunen, cykel, kollektiv transport eller gang til og fra arbejde og studie, mens 9 procent pendler i bil internt i København.
 

Fakta om resultatet af gul p-zone i tre bydele
  • Over 3.500 færre biler parkerer i gul zone i dagtimerne
  • Over 1.600 færre biler parkeret i aftentimerne i gul zone
  • I flere områder af byen efterspørges parkeringsregulering lokalt på grund af de nutidige parkeringsforhold
  • Væksten i antallet af køretøjer i naboområderne til gul zone er væsentligt mindre end den fortrængning, der er sket fra gul zone. Det indikerer, at mange bilister har ændret transportmiddel/vane eller fundet helt nye steder at parkere deres biler
  • Antallet af parkerede køretøjer i randzonen er steget med ca. 650-750 efter etableringen af gul zone




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.