Den elektriske varebil kører på spritOnsdag 12. juli 2017 kl: 19:22 Af: RedaktionenDen danske metanol brændselscelle-producent SerEnergy har lanceret en kommerciel brændselscelle-bil, der er baseret på et system, der kan omdanne metanol - træsprit - til en gas med højt brintindhold. Brinten bliver så “brændt af” i en brændselscelle, hvor energien bliver omformet til elektrisk energi, som så kan oplade bilens batterier og levere størm til bilens el-motor SerEnergy startede for tre år siden udviklingen af en brændselscelle-løsning til transportområdet. Første generation af RMFC-køretøjer var baseret på en Fiat 500-platform. Godt et års udviklingsarbejde har nu resulteret i lanceringen af anden generationens RMFC-system til større køretøjer, der kan bruges som varebiler eller minibusser. - Dette er et vigtigt skridt for os i at realisere vores vision - at fjerne forbrændingsmotoren fra jordens overflade. Markedet søger grønne alternativer til fossile brændstoffer, så vi ser et stort potentiale i denne type køretøjer både nationalt og internationalt, og vi er begejstrede over at se de første biler på vejen, siger Mads Friis Jensen, der er Chief Commercial Officer hos SerEnergy. Positiv miljømæssig og økonomisk påvirkning Udover at være miljøvenlig uden skadelige emissioner og en udstødning, der er lige så ren som luften omkring os, gavner systemet ifølge SerEnergy også den samlede kørselsøkonomi med en reduktion af brændstofprisen og ved at være mere end dobbelt så energieffektiv som benzin og diesel. Som deltagere i et metanol-infrastrukturprojekt har SerEnergy deltaget i udviklingen af en metanoltankstation med en tankningsproces, der er meget lig den, man kender fra traditionel brændstof som benzin eller diesel. Kombinationen af batterier og metanol er ifølge SerEnergy en ideel kombination, hvor metanol giver rækkevidden og batterierne slår ind under opstart og ved accelerationer. Når de to teknologier supplerer hinanden, kan begge teknologier yde optimalt og derved reducere batteriets størrelse og brændselscellens kapacitet betydeligt, hvilket resulterer i et køretøj, der både er omkostnings- og energieffektivt. Anden generations biler er på vej senere på sommeren De første kommercielle biler skal indgå i det tyske "greenfuel-projekt”, hvor innogy, der er et af de førende energiselskaber i Europa, demonstrerer hele værdikæden for metanol som et alternativt, flydende brændstof til traditionelle fossile brændstoffer. RMFC-systemet har gennemgået grundige test og er i mere end et år blevet testet på vejene, med gode resultater. Teknisk set Bilen kombinerer et brændselscelle-system, der udnytter energien i metanol, der er blevet opformet til en gas med højt brintindhold, med en batteripakke. I brændselscellen bliver metanolen omdannet til elektrisk energi, som lader batterierne op. Batterierne levere så strøm til bilens el-motor. For at være en helt grøn energiform, skal metanolen være produceret på en bæredygtig måde - det samme skal gælde distributionen. Fakta om spritbilen
Om SerEnergy
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |