Rammerne for skibsfartens klimastrategi er lagt

Mandag 10. juli 2017 kl: 16:00
Af: Redaktionen

FN’s søfartsorganisation, IMO, tog i sidste uge et skridt mod at lande en strategi for reduktion af CO2-udledningerne fra skibsfarten. Efter to ugers forhandlinger enedes IMO på mødet i Miljøkomitéen, MEPC 71, i fredags om en syvpunktplan for den kommende klimastrategi for skibsfarten. Strategien skal sikre en CO2-neutral skibsfart

Ifølge strategien skal der findes et fælles ambitionsniveau, samt lægges en plan for, hvordan CO2-reduktionerne bliver realiseret. Derudover er behov for kapacitetsopbygning i udviklingslande, tydelig kommunikation af IMO’s klimaambitioner samt forskning og udvikling i fokus. IMO-landene var enige om, at innovation og alternative marine brændstoffer bliver afgørende for at opnå en CO2-neutral branche.


- Danske Rederier er glade for, at IMO med syvpunktplanen har banet vejen for de videre forhandlinger af klimastrategien for skibsfarten. For os er det afgørende, at strategien bliver ambitiøs, og at skibsfartsindustrien bidrager til Paris-aftalen på lige vilkår med andre sektorer, siger Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danske Rederier.


- Derfor glæder det os, at der fortsat er et tydeligt momentum i IMO, hvor man trods klare uenigheder arbejder konstruktivt mod et fælles mål, siger hun videre.


Danske Rederier bidrog konkret til forhandlingerne med et videnskabeligt studie, som gav forskellige bud på, hvordan rederiererhvervet kan reducere sine CO2-udledninger via operationelle, tekniske og økonomiske tiltag. Danmark og en række lande havde på forhånd indsendt studiet til IMO. Det blev godt modtaget af IMO-landene og blev anvendt som et referencepunkt i forhandlingerne af klimastrategien. 


- Ideelt set havde vi gerne ønsket, at man på nuværende tidspunkt var nået længere med at fastsætte konkrete reduktionsmål. Men med rammerne for klimastrategien i hånden har vi nu et stærkt udgangspunkt for de videre forhandlinger. For Danske Rederier er det helt afgørende, at IMO overholder den fastlagte tidsplan, så den foreløbige klimastrategi vedtages i foråret 2018. Med den seneste udvikling in mente virker tidsplanen fortsat realistisk, siger Maria Bruun Skipper.


Den foreløbige klimaplan skal vedtages på det næste møde i miljøkomitéen i foråret 2018, MEPC 72. Inden da mødes alle IMO-landene samt erhvervsrepræsentanter i to ekstraordinære arbejdsgrupper. Første runde bliver taget i oktober, mens sidste omgang bliver taget i april næste år i ugen før MEPC 72. Den endelig klimastrategi skal vedtages i 2023. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.