Selvsejlende skibe kan være på vej til danske farvande

Mandag 20. marts 2017 kl: 10:46
Af: Redaktionen

Skibe, der kan sejle af sig selv, kan i fremtiden få en central rolle for Det Blå Danmark. En foranalyse udarbejdet af DTU og Søfartsstyrelsen viser, at der er behov for at udvikle teknologiløsninger og indtænke driftssikkerhed til fremtidens selvsejlende skibe

I transportsektoren arbejdes der i disse år på højtryk med at udvikle autonome løsninger, hvor eksempelvis lastbiler og busser kan køre fra et punkt til et andet uden at skulle have en kvinde eller mand bag rattet. En tilsvarende udvikling er i gang på vandvejene, hvor skibsfarten fremadrettet vil komme til at se mere og mere til nye autonome teknologiløsninger, ligesom droneteknologi vil blive mere udbredt. 


Søfartsstyrelsen har på den baggrund i samarbejde med DTU set nærmere på udviklingspotentialet i selvsejlende skibe.


- Det Blå Danmark skal - ligesom resten af det danske erhvervsliv - være helt i front på teknologiudvikling. Autonome maritime løsninger vil øge produktiviteten, lette logistikken og højne sikkerheden. Nu skal vi så sikre, at rammevilkårene er på plads, så der ikke er tekniske eller reguleringsmæssige barrierer, som spænder ben for udviklingen. Søfartsstyrelsens og DTUs arbejde er i den sammenhæng vigtig, da vi får nogle klarere pejlemærker i forhold til, hvilken retning udviklingen forventes at gå, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).


Sammen med DTU har Søfartsstyrelsen udarbejdet en foranalyse, der fungerer som et inspirationspapir til mulige projekter, som kan understøtte udviklingen af autonome skibe.


Næste skridt er foreløbigt et videre i samarbejde mellem DTU og Søfartsstyrelsen om et projekt vedrørende elektronisk udkig. Sensorteknologi åbner for nye muligheder i forhold til skibets design, indretning og operationsmåde, og projektet vil derfor blandt andet omhandle afprøvning, sikkerhed, fejlhåndtering med mere.


- Jeg har bedt Søfartsstyrelsen fortsætte dialogen med erhvervet og brugerne om, hvorvidt der er projekter, der kan sættes i gang i nærmeste fremtid som kan styrke vores viden på området og medvirke til at få Danmark på søkortet, når der tales om autonom teknologi, siger Brian Mikkelsen.


I foranalysen er der især fokuseret på mindre skibstyper i nærtrafik, såsom mindre ø-færger, slæbebåde, pramme, forsynings- og serviceskibe til boreplatforme og vindmøller samt selvsejlende overfladefartøjer til servicering af undervands- og droneenheder til offshoreinspektion.


Analysen peger på flere områder, hvor der skal foretages udviklingsprojekter og pilotforsøg, som skal medvirke til at få en sikker platform for selvsejlende fartøjer til søs.


Interesserede kan læse hele rapporten fra Søfartsstyrelsen her:











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.