Nyt højautomatiseret lager bliver udgangspunkt for fem millioner pakker årligtTorsdag 2. juni 2016 kl: 10:50 Af: RedaktionenIfølge Elgiganten vil begrebet omni-channel, der dækker over detail-virksomheder med både web- og fysiske butikker, i fremtiden vinde over pure-players, der kun har web-butikker. Grunden vil ifølge Elgiganten være, at omni-channel-virksomheder som eksempelvis Elgiganten har mere effektive lager- og forsendelsesprocesser. Og lige netop for Elgiganten’s vedkommende vil et nyt højautomatiseret lager i Jönköping være med til at øge effektiviteten i lager- og forsendelseseffektiviteten. I dag kan Elgiganten’s lager i Jönköping håndtere to millioner forsendelser på årsplan. Når det nye lager står færdigt i efteråret, vil Elgiganten kunne håndtere fem millioner forsendelser årligt
- Vi oplever et stigende salg både i vores on- og offline butikker, og kunderne vil have hurtigere og bedre levering. Det betyder, at vi skal øge vores lagerbeholdning og reducere leveringstiden til både butikker og privatpersoner. Det gør vi ved at bygge et større lager og samtidig centralisere lageret. På den måde kan vi købe stort ind, håndtere forsendelser til både butikker og privatpersoner i samme lagerproces, og dermed nå vores markeder hurtigere samtidig med at vi sænker vores logistikomkostninger, siger Robert Johansson, der er It & Project Manager hos Elgiganten. Det, der gør det nye lager højautomatiseret er, at den nye tilbygning bliver ubemandet. Alt sker ved hjælp af maskiner, og forbindes via et pakkebånd og et sorteringsanlæg. Plukning er automatisk med hjælp af plukkestationer. Elgigantens forsendelsesproces er også automatisk ved hjælp af delivery management softwaren Consignor, som automatisk printer labels og sender EDI til de transportører, som Elgiganten anvender. Consignor er integreret op mod Elgigantens WMS system, Astro fra Consafe. Det betyder, at Elgiganten ikke skal arbejde i flere forskellige systemer, når de håndterer forsendelser til butikker og kunder. - Vi bruger Consignor, fordi det er et fleksibelt system. Det er enkelt at integrere op mod nye og egne systemer, for eksempel ERP-, WMS og webshopsystemer samt justere labels, hvis der skal ændres tekst, logo og lignende. Derudover er det skalérbart i forhold til at håndtere stigende forsendelsesvolumener. Vi forventer at sende fem millioner pakker om få år, siger Robert Johansson. Med Consignor er Elgiganten også i stand til at imødekomme kundernes krav til levering samt hurtig levering til butikkerne. - Med verdens største transportørbibliotek tilgængeligt i Consignor kan vi nemt vælge de transportører, som vi har behov for. Det giver os flere muligheder for fragt og transport end vores konkurrenter samtidig med, at vi kan tilbyde vores kunder flere muligheder for levering, siger Robert Johansson. Elgiganten benytter en halv snes forskellige transportører - blandt andet Schenker, Posti og Bring - og har planer om at udvide med flere transportører - eksempelvis cykelbude, der er gode til den sidste transport ud til modtagere i byerne. Baseret på de seneste års erfaringer, tror Elgiganten på fortsat vækst gennem omni-channel, og med det nye højautomatiserede lager vil de være fleksible over for udsving i markedet og fordelingen af forsendelser, som på nuværende tidpunkt er ca. 80 procent til butikker og 20 procent til privatpersoner. Fakta
It & Project Manager i Elgiganten, Robert Johansson (højre), viser Consignor-medarbejder (venstre) deres automatiske labelpåsætning på lageret i Jönköping. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |