S-R-SF-Reringen tager kilometerbaserede kørselsafgifter af bordet

Onsdag 20. februar 2013 kl: 22:13
Af: Jesper Christensen

Onsdag eften kunne skatteminister Holger K. Nielsen (SF) fortælle TV-Avisens vært, at det i øjeblikket er relativt dyrt i forhold til fortjenesten at opkrævede kilometerbaserede kørselsafgifter

Dermed melder skatteministeren ud på linie med eksempelvis vognmandsorganisationen DTL, som blandt andet i 2009 pegede på, at driften af et kilometerbaseret afgiftssystem ville være ganske dyrt i drift i forhold til fortjenesten.

Konklussionen er, at S-R-SF-Regeringen lægger sine planer på området i skuffen.

Holger K. Nielsen pegede også på, at en kilometerbaseret kørselsafgift ville belaste det danske erhvervsliv i en tid, hvor det kan være svært at konkurrere på markeder i udlandet.

Skatteministeren blev kritiseret for regeringens beslutning og fremdrog, at lastbilkørsel forurener og at det er vigtigt at styrke den kollektive trafik.

Holger K. Nielsen sagde i interviewet i TV-Avisen, at det på længere sigt kan være god mening i roadpricing-systemer.

Roadpricing-systemer er nævnt i mange EU-sammenhænge i forbindelse med brugernes betaling for at køre på vejene.

Skatteminister Holger K. Nielsen undlod ikke at nævne, at planerne om kørselsafgifter for lastbiler blev til under den tidligere VK-Regering forud for de forhandlinger, som i januar 2009 blev afsluttet med et bredt forlig mellem alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten.

Venstre har som oppositionsparti hari den seneste tid undsagt forslaget fra 2009.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.