Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Persontransportorganisation kommer med plan til genopretning af turistbusbranchen

Onsdag 8. april 2020 kl: 12:27
Af: Jesper Christensen

En ny undersøgelse fra Dansk PersonTransport viser, at de vognmænd, der udelukkende kører med turistbusser, har mistet hele deres omsætning, siden samfundet gik på vågeblus for at dæmme op for spredning af corona-virus. 10 procent af dem er truet af lukning de næste tre måneder på trods af de omfattende hjælpepakker til lønninger og dækning af de faste omkostninger, som S-Regeringen med Folketingets opbakning har vedtaget og sat i værk. Yderligere 30 procent er truet af luning senere i 2020, hvis den nuværende situation fortsætter de næste tre måneder, hvis hjælpepakkerne ikke forlænges. Derfor har Dansk PersonTransport langt en fem-punktsplan for genopretning af turistbusbranchen på bordet

Hos Dansk PersonTransport, DPT, mener man, at hvis hjælpepakkerne ikke forlænges og gøres tilgængelig for en større del af
branchen, vil mindst 40 procent - 4 ud af 10 - af danske turistbusvognmænd være truet af lukning i år.


Organisationens analyse viser desuden, at for turistbusvognmænd med under 30 ansatte (årsværk) er det over halvdelen af vognmændene, som er truet af lukning i år som følge af corona-situationen, som er udgangspunktet for fem-punktsplanen fra DPT.


De fem punkter i genopretningsplanen er:

Forlæng lønkompensationen
Dansk PersonTransport foreslår:
  • At modellen for lønkompensation forlænges for turistbusvirksomheder indtil april 2021
  • At modellen for lønkompensation gøres mere fleksibel, så medarbejdere, der kan komme tilbage på deltid, kan gøre brug af ordningen

Udvidelse af og forlængelse af kompensationen af de faste udgifter
Dansk PersonTransport foreslår:
  • At modellen for kompensation af faste udgifter til turistbusvognmænd, indtil grænserne åbnes, og forsamlingsforbuddet ophæves, kompenseres 100 procent, da de de facto kan betegnes som værende lukkede ved lov
  • At hjælpepakken forlænges indtil april 2021 for turistbusvognmænd og udvides således, at virksomheder, der oplever omsætningsfald på 20 - 40 procent kompenseres 20 procent, 40 - 60 procent kompenseres 40 procent (nu 25 procent), 60 - 80 procent kompenseres 60 procent (nu 50 procent), 80 - 100 procent kompenseres 80 procent

Udvidelse og forlængelse af hjælpepakken til små selvstændige
Dansk PersonTransport foreslår:
  • En udvidelse af hjælpepakken for selvstændige, så grænsen hæves fra 10 til 50 ansatte
  • Forlænges af hjælpepakker indtil april 2021, hvor den næste turistsæson starter


Forslag til hjælp med likviditet
Dansk PersonTransport foreslår:
  • At vægtafgift for turistbusser fremadrettet betales kvartalsvis i stedet for årligt, som det er i dag. Det vil sikre busvognmændene en varig likviditetsmæssig hjælp


Turismefremmende initiativer
Dansk PersonTransport foreslår:
  • At der nedsættes en turisme taskforce, som skal fremme den nære/nationale turisme i en situation, hvor den globale turisme er svækket
  • At der foretages investeringer i forbedringer for de besøgende på landets rastepladser
  • At der oprettes en statslig infrastrukturpulje, der kan bidrage til investeringer i på- og afsætningsfaciliteter for turistbusser i centrale byer og på destinationer, hvor der kommer mange turistbusser 
 
Interesserede kan læse Dansk PersonTransports genopretningsplan her:


Dansk PersonTransport peger også på, at udsigterne til bedring inden for turistbranchen ser dystre ud. I begyndelsen af marts konkluderede OECD, at turismen er det hårdest ramte erhverv, og at det vil være påvirket i hele 2020. 


Oxford Economics udregnede best case og worst case scenarier 16. marts. I deres best case scenario, hvor epidemien er inddæmmet efter fem måneder, vil turismen være kommet sig i 2022. I worst case-scenariet, hvor epidemien først er under kontrol efter otte måneder, vil turismeerhvervet først komme sig i 2023.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst