FAGFORBUND:
3F Fagbladet skriver onsdag, at lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, selvom corona-situationen har ændret hverdagen på mange områder, hvor medarbejdere er bedt om at arbejde hjemmefra eller direkte er blevet fyret. Restauranter er lukket ned og forretninger med andet end fødevarer har begrænset deres åbningstider eller eller er lukkede. 3F konstaterer også, at danske lastbilchauffører har mistet deres arbejde
Situationen får 3F til at konkludere, at når lastbiltrafikken kan uændret samtidig med, at danske chauffører mister deres arbejde, må det være fordi, at transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber lader disse køre indenrigs i Danmark i stedet for.
Fagbladet skriver, at de nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører - og stigende.
- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger Kim René Busch videre.
- Vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han videre.
Vognmandsorganisationen DTL er enig med 3F.
- Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.
Han advarer mod, at der opstår en situation, hvor den danske vognmandsbranchen ender på samme sted, som efter finanskrisen i 2008/2009.
- Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han til Fagbladet.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
Skriv din kommentar:
Transportfirmaer lader udenlandske chauffører overtage danske chaufførers arbejde
Torsdag 2. april 2020 kl: 11:49
Af: Redaktionen3F Fagbladet skriver onsdag, at lastbiltrafikken i Danmark kører uændret, selvom corona-situationen har ændret hverdagen på mange områder, hvor medarbejdere er bedt om at arbejde hjemmefra eller direkte er blevet fyret. Restauranter er lukket ned og forretninger med andet end fødevarer har begrænset deres åbningstider eller eller er lukkede. 3F konstaterer også, at danske lastbilchauffører har mistet deres arbejde
Situationen får 3F til at konkludere, at når lastbiltrafikken kan uændret samtidig med, at danske chauffører mister deres arbejde, må det være fordi, at transportvirksomheder med udenlandske datterselskaber lader disse køre indenrigs i Danmark i stedet for.
Fagbladet skriver, at de nyeste ledighedstal viser, at chaufførledigheden i 3F er på 2.670 chauffører - og stigende.
- Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende, siger Kim René Busch videre.
- Vi risikerer, at en stor del af branchen er væk efter corona-krisen. Det er forkasteligt at se, hvordan nogle virksomheder udnytter en svær situation for penge, siger han videre.
Vognmandsorganisationen DTL er enig med 3F.
- Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.
Han advarer mod, at der opstår en situation, hvor den danske vognmandsbranchen ender på samme sted, som efter finanskrisen i 2008/2009.
- Det må ikke ske med corona-krisen også, siger han til Fagbladet.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |