Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fly skal flyve med passagerer - ikke tomme for at sikre deres slot

Tirsdag 10. marts 2020 kl: 10:16
Af: Redaktionen

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har bedt EU-Kommissionen om at sætte gang i et lovgivningstiltag, der kan forhindre, at flyselskaberne sender halvtomme eller måske helt tomme fly i luften for at sikre sig samme slot i lufthavnene til næste år. Situationen er aktuel, fordi en stor del af de forventede passagerer bliver hjemme på grund af risikoen for at blive smittet med coronavirus

Udbredelsen af coronavirussen har store konsekvenser for erhvervslivet og borgere i Europa - ikke mindst for luftfartsbranchen, som oplever et stor  fald i antallet af rejsende og solgte billetter.


Men på grund af en EU-regel om, at et luftfartsselskab skal anvende sit ”slot” i en lufthavn minimum 80 procent af tiden for at få tildelt samme slot næste år, flyver der angiveligt næsten tomme fly rundt i europæisk luftrum, så luftfartsselskaberne kan være sikre på at fastholde deres slot. Et slot er en start- og landingstilladelse i en given lufthavn.


- Det er uholdbart ud fra både et økonomisk og klimamæssigt perspektiv, at der angiveligt flyver næsten tomme, ja man kan vel nærmest kalde dem ”spøgelsesfly”, rundt i luften. Derfor har jeg opfordret transportkommissær Adina Vălean til at sætte gang i de nødvendige lovgivningsmæssige tiltag, der kan sikre, at luftfartsselskaberne får lov til at afvige fra dele af slotsforordningen, siger transportminister Benny Engelbrecht.


En række øvrige medlemslande har også opfordret EU-Kommissionen til at sætte gang i et lovgivningsmæssigt tiltag, ligesom EU-Kommissionen i øvrigt gjorde efter 11. september 2001, under SARS-epidemien i 2003 og under finanskrisen i 2009.

Om den aktuelle problemstilling i lufthavnene:
  • Tildeling af start- og landingstilladelser - de såkaldte ’slots’ - er reguleret på EU-niveau for at sikre, at tildelingen på tværs af EU sker på lige, gennemskuelige og ikke-diskriminerende vilkår. Der er således udpeget en slotskoordinator i hvert medlemsland, som er ansvarlig for at tildele slots til luftfartsselskaberne. I Danmark varetages opgaven af selskabet Airport Coordination Denmark. Selskabet opererer uafhængigt af både myndigheder og Transport- og Boligministeriet
  • I slotsforordningen findes en bestemmelse om, at et slot i en lufthavn skal være udnyttet minimum 80 procent af tiden, hvis et luftfartsselskab vil have ret til samme slot i næste års trafikprogram (en såkaldt grandfather right). Bestemmelsen er med til at sikre, at de forskellige slot i lufthavnene bliver tildelt og anvendt så effektivt som muligt
  • Når der er et markant fald i efterspørgslen på flyrejser, som luftfartsbranchen oplever i øjeblikket, kan nogle luftfartsselskaber angiveligt føle sig nødsaget til at flyve næsten tomme fly rundt til lufthavne for at fastholde retten til at benytte samme slot i næste års trafikprogram. Dette er uhensigtsmæssigt for luftfartsselskabernes økonomi og i særdeleshed for klimaet
  • De nationale slotskoordinatorer kan afvige fra 80/20-bestemmelsen for enkelte lufthavne, hvis der foreligger en ekstraordinær omstændigheder. Covid-19 er i øjeblikket ikke en ekstraordinær omstændigheder i henhold til forordningen
  • Der er behov for, at EU-Kommissionen skaber den nødvendige lovramme til, at slotskoordinatorerne kan afvige fra 80/20-bestemmelsen.
  • EU-Kommissionen kan tage initiativ til en forordning, der midlertidigt suspenderer 80/20-bestemmelsen i slotsforordningen i et tidsbegrænset periode. Det gjorde EU-Kommissionen for eksempel efter 11. september 2001, under SARS-epidemien i 2003 og under finanskrisen i 2009. Det er dette lovgivningstiltag, som transportministeren har bedt transportkommissæren om at sætte i værk




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Fagforbund taber sag mod ground handling-selskab
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Lufthavn på Als udvider ledelsen
- Lufthavn løftede overskuddet op til knap 400 millioner kroner før skat
- Islandsk lavprisflyselskab havde en ret god februar
- SVM-Regeringen giver tilskud til indenrigsflytrafik
- Sydnorsk fjordby får flyforbindelse til København

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst