DEBAT OM ULOVLIGE UGEHVIL:
Hvordan kan det overhovedet være chaufførernes ansvar, når der afholdelse et regulærere ugehvil på 45 timer i vognmandens lastbil. Det er spørgsmålet fra vognmandsforeningen FDL og formanden Christian Jensen
Arbejdsgiveren har ledelsesretten, dette fremgår udtrykkeligt i DI - Dansk Industri Hovedaftalen paragraf 4. Danske vognmænd var med i kampen for denne ret. Med sejren fulgte et ledelsesansvar, derfor er det klart vognmandens pligt at lede og fordele arbejdet i virksomheden, også så alt arbejde udføres under hensyntagen til gældende aftaler og love.
Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport BEK nr 328 af 28/03/2007 Gældende: Og EU har stadfæstet, at et regulært ugehvil på 45 timer ikke må afholdes i lastbilen.
Det er ganske klart vognmandens pligt og opgave at tilrettelægge arbejdet, så chaufføren ikke tvinges til at bryde loven- og køre- og hviletidsbestemmelserne med personlig bødestraf til følge.
Er der nogen form for sund fornuft og fairness tilbage i transporterhvervet og de styrelser, som har ansvaret for teksten i strafferammer som overtrædelser skal sanktioneres efter, når der afholdelse ulovlige regulære ugehvil i lastbilen. Er det med udgangspunkt i Hovedaftalens paragraf 4 helt klart vognmandens ansvar og alene ham, der skal som skal straffes med bøde.
Det er vognmanden og speditøren, der indgår en kørselsaftale. Den skal selvfølgelig også indeholde klare linier omkring overholdelse af lovgivningen for transport på gummihjul. Misligholdes denne aftale af speditøren, er det vognmanden der skal ansvarligholde speditøren. Det kan aldrig blive lastbilchaufførens problem. Der må være en grænse.
FDL har ikke problemer med bødestørrelserne på 10.000 kroner og 20.000 kroner. Beløbende skal blot sammenlægges og derefter udstedes som en samlet bøde til vognmanden - som vognmanden så kan sende videre til speditøren eller kunden, hvis denne er årsagen til overtrædelsen. Hvis ikke, må han selv betale.
Christian Jensen
formand FDL
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne
Skriv din kommentar:
Vognmandsforening stiller spørgsmålstegn ved bøder tilchauffører
Tirsdag 25. februar 2020 kl: 12:00
Af: RedaktionenHvordan kan det overhovedet være chaufførernes ansvar, når der afholdelse et regulærere ugehvil på 45 timer i vognmandens lastbil. Det er spørgsmålet fra vognmandsforeningen FDL og formanden Christian Jensen
Arbejdsgiveren har ledelsesretten, dette fremgår udtrykkeligt i DI - Dansk Industri Hovedaftalen paragraf 4. Danske vognmænd var med i kampen for denne ret. Med sejren fulgte et ledelsesansvar, derfor er det klart vognmandens pligt at lede og fordele arbejdet i virksomheden, også så alt arbejde udføres under hensyntagen til gældende aftaler og love.
Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport BEK nr 328 af 28/03/2007 Gældende: Og EU har stadfæstet, at et regulært ugehvil på 45 timer ikke må afholdes i lastbilen.
Det er ganske klart vognmandens pligt og opgave at tilrettelægge arbejdet, så chaufføren ikke tvinges til at bryde loven- og køre- og hviletidsbestemmelserne med personlig bødestraf til følge.
Er der nogen form for sund fornuft og fairness tilbage i transporterhvervet og de styrelser, som har ansvaret for teksten i strafferammer som overtrædelser skal sanktioneres efter, når der afholdelse ulovlige regulære ugehvil i lastbilen. Er det med udgangspunkt i Hovedaftalens paragraf 4 helt klart vognmandens ansvar og alene ham, der skal som skal straffes med bøde.
Det er vognmanden og speditøren, der indgår en kørselsaftale. Den skal selvfølgelig også indeholde klare linier omkring overholdelse af lovgivningen for transport på gummihjul. Misligholdes denne aftale af speditøren, er det vognmanden der skal ansvarligholde speditøren. Det kan aldrig blive lastbilchaufførens problem. Der må være en grænse.
FDL har ikke problemer med bødestørrelserne på 10.000 kroner og 20.000 kroner. Beløbende skal blot sammenlægges og derefter udstedes som en samlet bøde til vognmanden - som vognmanden så kan sende videre til speditøren eller kunden, hvis denne er årsagen til overtrædelsen. Hvis ikke, må han selv betale.
Christian Jensen
formand FDL
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |