UDSPIL TIL KLIMAINDSATS:
En høj ensartet afgift på drivhusgasser er kernen i at nå målene og samtidig gøre det billigst muligt. Det er det centrale i et udspil fra det private og uafhængige initiativ Small Great Nation, som Kraka og Deloitte står bag. Small Great Nation ser positivt på Danmarks muligheder i et langsigtet perspektiv, spiller ud med et forslag til at nå klimalovens målsætninger på en CO2-reduktion på 70 procent i 2030 opgjort i forhold til 1990
Small Great Nation understreger, at planen i sin helhed vil modvirke udflytning af virksomheder og sikre den sociale balance.
Med aftalen om klimaloven er opgaven bunden. Danmark skal i 2030 skal have reduceret sine CO2-udledninger med 70 procent i forhold til 1990, og i 2050 skal Danmark være helt klimaneutral. Den nuværende udledning på 47 millioner ton CO2 skal på 10 år halveres til 22 millioner ton.
I udspillet til en klimareform forsøger initiativet Small Great Nation at levere en køreplan til at nå det ambitiøse klimamål.
- Vi står overfor en markant grøn omstilling, men den vil ikke medføre uoverskuelige omkostninger. Vores velstand vil blot i en begrænset periode stige lidt mindre, end den ellers ville have gjort, siger Peter Birch Sørensen, der erprofessor på Københavns Universitet og tidligere formand for Klimarådet og Senior Fellow i Kraka.
Han fremhæver, at opgaven er at nå et ambitiøst klimamål og samtidig gøre det billigst muligt, imødegå udflytning af virksomheder og undgå at dem med de laveste indkomster rammes hårdest.
- Vi kommer med et reformudspil, hvor alle de mål kan nås gennem en afgiftsreform med en høj ensartet afgift på CO2, et bundfradrag til energitunge virksomheder og landbrug samt en reduktion af energiafgifterne, siger han og fortsætter:
- Det grundlæggende princip er, at forureneren betaler. Hvis ikke vi ændrer adfærd, skal vi betale en højere pris på sigt. Men formålet er netop, at forbrugerne og virksomhederne ændrer deres adfærd og tilskyndes til investeringer i ny teknologi. Klimahensynet er via afgiften indlejret i priserne. Det skaber transparens. Det gør det lettere for virksomheder at foretage klimavenlige investeringer, og forbrugerne behøver ikke at overveje, om deres valg i dagligdagen er mere eller mindre klimavenlige.
De centrale elementer i reform-udspillet:
Peter Mogensen, der er direktør for Kraka, peger på, at klimareformen lever op til S-Regeringens mål om social balance.
- Regeringen har udtrykt et ønske om, at den grønne omstilling skal være socialt afbalanceret. Jeg glæder mig derfor over, at vores forslag er fordelingsmæssigt neutralt og ikke vender den tunge nedad, siger han.
Anders Dons, der er administrerende direktør på nordisk plan i Deloitte, mener at dansk erhvervsliv skal tage medansvar for en omstilling, selv om det vil kræve meget af visse sektorer.
- Erhvervslivet er nødt til at tage et stort ansvar for, at vi løser klimaudfordringen. Men problemet er globalt, og derfor er vi nødt til at sikre en løsning, der ikke bare flytter CO2-udledningerne til udlandet og samtidig skader dansk erhvervsliv. Jeg synes, at vi med det her udspil kan se konturerne til en løsning, hvor Danmark gør det, vi er allerbedst til, nemlig at gå med i forreste række og skabe grøn innovation, som kan sprede sig globalt og sikre langt større effekt end vores størrelse berettiger til, siger han.
Reformudspillet er en del af den kommende sjette rapport fra initiativet Small Great Nation, som Deloitte og Kraka står bag.
Interesserede kan hente klimaudspillet fra Small Great Nation her:
Om Small Great Nation
Interesserede kan læse mere om Small Great Nation her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
Skriv din kommentar:
Afgifter på drivhusgasser er kernen i at nå målene
Mandag 24. februar 2020 kl: 09:05
Af: RedaktionenEn høj ensartet afgift på drivhusgasser er kernen i at nå målene og samtidig gøre det billigst muligt. Det er det centrale i et udspil fra det private og uafhængige initiativ Small Great Nation, som Kraka og Deloitte står bag. Small Great Nation ser positivt på Danmarks muligheder i et langsigtet perspektiv, spiller ud med et forslag til at nå klimalovens målsætninger på en CO2-reduktion på 70 procent i 2030 opgjort i forhold til 1990
Small Great Nation understreger, at planen i sin helhed vil modvirke udflytning af virksomheder og sikre den sociale balance.
Med aftalen om klimaloven er opgaven bunden. Danmark skal i 2030 skal have reduceret sine CO2-udledninger med 70 procent i forhold til 1990, og i 2050 skal Danmark være helt klimaneutral. Den nuværende udledning på 47 millioner ton CO2 skal på 10 år halveres til 22 millioner ton.
I udspillet til en klimareform forsøger initiativet Small Great Nation at levere en køreplan til at nå det ambitiøse klimamål.
- Vi står overfor en markant grøn omstilling, men den vil ikke medføre uoverskuelige omkostninger. Vores velstand vil blot i en begrænset periode stige lidt mindre, end den ellers ville have gjort, siger Peter Birch Sørensen, der erprofessor på Københavns Universitet og tidligere formand for Klimarådet og Senior Fellow i Kraka.
Han fremhæver, at opgaven er at nå et ambitiøst klimamål og samtidig gøre det billigst muligt, imødegå udflytning af virksomheder og undgå at dem med de laveste indkomster rammes hårdest.
- Vi kommer med et reformudspil, hvor alle de mål kan nås gennem en afgiftsreform med en høj ensartet afgift på CO2, et bundfradrag til energitunge virksomheder og landbrug samt en reduktion af energiafgifterne, siger han og fortsætter:
- Det grundlæggende princip er, at forureneren betaler. Hvis ikke vi ændrer adfærd, skal vi betale en højere pris på sigt. Men formålet er netop, at forbrugerne og virksomhederne ændrer deres adfærd og tilskyndes til investeringer i ny teknologi. Klimahensynet er via afgiften indlejret i priserne. Det skaber transparens. Det gør det lettere for virksomheder at foretage klimavenlige investeringer, og forbrugerne behøver ikke at overveje, om deres valg i dagligdagen er mere eller mindre klimavenlige.
De centrale elementer i reform-udspillet:
- Ensartet afgift på udledning af drivhusgasser. Afgiftssatser på 1.000 kroner pr. ton CO2 i 2025 og 1.250 kroner pr. ton CO2 i 2030.
- Landbruget og nogle få andre sektorer med særlig risiko for udflytning får en reduceret afgiftssats i en overgangsfase
- Et bundfradrag på 80 procent af den historiske udledning til energiintensive virksomheder og landbruget, hvilket skal modvirke udflytning og øge det globale gennemslag af danske reduktioner. Bundfradraget udfases lineært frem mod 2050
- Gradvis, men hurtig indfasning, som skal sikre, at virksomheder og husholdninger har tid til at tilpasse sig - men at målet om en 70 procent reduktion indfries
- Klimarådet skal overvåge udviklingen og løbende anbefale afgiftsjusteringer, som kan realisere de danske målsætninger
- Reduktion af eksisterende energiafgifter til 75 procent af niveauet frem mod 2025, da energiafgifterne ikke er målrettet en klimaeffekt. Afgifter på benzin og diesel reduceres dog ikke
Peter Mogensen, der er direktør for Kraka, peger på, at klimareformen lever op til S-Regeringens mål om social balance.
- Regeringen har udtrykt et ønske om, at den grønne omstilling skal være socialt afbalanceret. Jeg glæder mig derfor over, at vores forslag er fordelingsmæssigt neutralt og ikke vender den tunge nedad, siger han.
Anders Dons, der er administrerende direktør på nordisk plan i Deloitte, mener at dansk erhvervsliv skal tage medansvar for en omstilling, selv om det vil kræve meget af visse sektorer.
- Erhvervslivet er nødt til at tage et stort ansvar for, at vi løser klimaudfordringen. Men problemet er globalt, og derfor er vi nødt til at sikre en løsning, der ikke bare flytter CO2-udledningerne til udlandet og samtidig skader dansk erhvervsliv. Jeg synes, at vi med det her udspil kan se konturerne til en løsning, hvor Danmark gør det, vi er allerbedst til, nemlig at gå med i forreste række og skabe grøn innovation, som kan sprede sig globalt og sikre langt større effekt end vores størrelse berettiger til, siger han.
Reformudspillet er en del af den kommende sjette rapport fra initiativet Small Great Nation, som Deloitte og Kraka står bag.
Interesserede kan hente klimaudspillet fra Small Great Nation her:
Om Small Great Nation
- Small Great Nation er et privat, uafhængigt initiativ, som ser positivt på Danmarks muligheder i et langsigtet perspektiv
- Formålet er at kortlægge Danmarks styrker og svagheder og udnytte unikke kompetencer til at arbejde i fællesskaber, så velfærd og sammenhængskraft sikres fremover
- Initiativet er datadrevet, baseret på førende forskningsprincipper og vil udmunde i fagligt baserede løsningsforslag for at skabe et bedre Danmark
Interesserede kan læse mere om Small Great Nation her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |