Forsiden
      

El-lastbil har brint i tanken og fødevarer på ladet

Mandag 20. januar 2020 kl: 13:36
Af: Redaktionen

El-lastbil har brint i tanken og fødevarer på ladet

Den norske dagligvarergrosist ASKO og den svenske lastbilproducent Scania har i samarbejde sat fire elektriske lastbiler med brinttanke, brændselsceller og et mindre batteri i drift. Bilerne kan tanke brint, som sørger for energileverancen til bilernes el-motorer, på et nyt brinttank-anlæg hos ​​ASKO i Trondheim i det nordlige Norge. Rækkevidden ligger på mellem 400 og 500 kilometer

Vejen mod en mere bæredygtig fremtid følger flere spor. I et af sporene kører el-lastbiler, der får deres energi via brinttanke. Her har Scania samarbejdet med Asko om at få sat fire lastbiler med el-motorer i stedet for diesel- eller gasmotorer i drift.


- Scania fortsætter med at udvikle avanceret teknologi, der understøtter overgangen til et fossilfrit transportsystem, siger Karin Rådström, der er leder af salg og markering i Scania. 


En vigtig del af udviklingen sker gennem samarbejde med nogle af koncernens mest fremsynede kunder - eksempelvis norske ASKO.


Scania satser på udviklingen af ​​elektriske køretøjer på samme måde som med forbrændingsmotorteknologi. Dermed arbejder Scania - lige som mange af konkurrenterne . med en mangesidet tilgang med en bred vifte af mere bæredygtige løsninger. 


- Brint er et interessant alternativ til elektrificering af fjerntransport. Indledende test viser, at teknologien fungerer godt i koldere klima. Samtidig vil jeg gerne lykønske ASKO med virksomhedens vilje til at træffe tidlige og modige beslutninger om at skabe betingelserne for brintforsyning fra vedvarende energikilder og tankningsanlæg, siger Karin Rådström og peger på, at Asko bliver en katalysator i overgangen til bæredygtig transport.


De fire brint-elektriske lastbiler er baseret på Scania’s modul-system. I ASKO-lastbilerne er forbrændingsmotoren erstattet af en el-motor, der får strøm fra brændselscellerne, som får energien fra brint - med genopladelige batterier som en del af systemet. Drivlinjen består generelt af de samme komponenter som dem, der bruges i de hybridlastbiler og busser, som Scania allerede leverer.




Fakta om de fire lastbiler til Asko:
  • Bruttovægt: 26 + 1 ton
  • Akselkonfiguration: 6×2*4
  • Motor: 290 kW el-motor med 210 kW kontinuerlig effekt
  • Maksimalt drejningsmoment 2.200 Nm
  • To-trins gearkasseskift
  • Batterikapacitet: 56 kWh lithium-ion
  • Indbygget oplader: 22 kW AC med CCS-opladningsgrænseflade
  • Brændselscelle: 90 kW PEFC fra tredjepartsleverandør
  • Opbevaring af brint: 33 kg ved 350 bar
  • Anslået rækkevidde: 400-500 km

Interesserede kan læse mere om, hvordan lastbiler med brint som energi-leverandør fungerer, her:

Og om elektrificering hos Scania her:









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst