Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION PÅ KLIMAKONFERENCE:

EU-Kommissionen skal ud af starthullerne

Mandag 18. november 2019 kl: 16:14
Af: Redaktionen

Vognmændene vil gerne stille om til en mere bæredygtig drift. Det fastslog vognmandsorganisationen DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard, da han holdt et indlæg på Dansk Erhvervs klimakonference i København. Han pegede på, at danske vognmænd har været aktive på området i lang tid, men at en grøn omstilling skal tage udgangspunkt i vognmandens økonomiske og markedsmæssige virkelighed

Dansk Erhvervs klimakonference i København havde fokus på den tunge godstransport. Konferencen, der blev åbnet af transportminister Benny Engelbrecht (S), kredsede meget omkring den tunge transports rolle i den grønne omstilling. Ifølge Klimarådet stammer 12 millioner ton ud af landet årlige CO2 udledning på 40 millioner ton fra transporten. Knap en trediedel af de 12 millioner ton kommer fra den tunge transport.


- Lastbilen er kommet for at blive, og tanker om omstilling til andre transportformer er besnærende, men afhænger aldeles af markedet selv. Transport er et internationalt og konkurrencepræget erhverv med små økonomiske marginer, og energiomkostningerne har meget stor betydning for vognmændenes konkurrenceevne. Derfor er det nødvendigt, at enhver tanke om afgiftsreguleringer inddrager branchens aktører, sagde Erik Østergaard, der advarede imod ”klimadumping”, hvor transportører med base i lande med langt lavere klimakrav opererer i Danmark og skader danske virksomheders konkurrenceevne.


Erik Østergaard pegede på, at repræsentanter fra finans- og skatteministerierne efter hans og DTÆ’s mening skal sidde med ved bordet under klimaindsatsen, da en hel del af diskussionen handler om - og kommer til at handle om afgifter. 


- Det er vigtigt, at man sætter transportsektoren til at agere som skatteopkræver på en klog måde, så man indtænker konkurrenceevnen, sagde Erik Østergaard.


Afgifter kom op på konferencen i et indlæg af Jacob Korg Søbygaard fra Klimarådet, der holdt indlæg om en omkostningseffektiv omstilling.


- Når man arbejder med afgifter baseret på CO2 udledningen, vil der stadig være en grænseproblematik, man skal tage hensyn til. Klimarådet vil i øvrigt i den kommende tid kigge nærmere på de forskellige teknologier bag ved nye brændstoffer - det være sig biodiesel og biogas, batterier, E-highways og electro-fuels, sagde han.


Erik Østergaard havde også sin opmærksomhed rettet mod teknologisiden.


- Vi har talt om det her i 10 år. I 2009 kom DTL med et klimakatalog om 49 måder til en mere klimavenlig transport. Men ikke meget har rykket sig gennem årene. Der er behov for, at EU-Kommissionen kommer ud af starthullerne, og at videns-institutionerne kommer mere på banen. Det er ofte uklart for os, hvad der på den lange bane giver mening af investere i, og derfor bør man lave nogle sammenlignende analyser, vi kan anvende i praksis, sagde Erik Østergaard.


På konferencen præsenterede Dansk Erhverv i samarbejde med blandt andre DTL en klimaplan for den danske vejgodstransport frem mod 2030. Den 20 sider store plan rummer overblik over foreslåede tiltag, aktuel status i Danmark og gennemførelse af den grønne omstilling på kort, mellemlang og lang sigt. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst