Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Klimaforslag kommer til debat i London

Mandag 11. november 2019 kl: 14:27
Af: Redaktionen

Danske Rederier er i denne uge repræsenteret ved et arbejdsmøde, der forud for næste års møde i Marine Environment Protection Committee (MEPC) sætter kursen for de beslutninger, der skal tages til foråret. På mødet skal deltagerne diskutere flere forskellige forslag til, hvordan skibenes CO2-udledninger kan reduceres

Deltagere fra 173 lande samles tirsdag til et såkaldt ”Intersessional” møde i FN’s maritime organisation, IMO. Der er tale om et arbejdsmøde, hvor man skal diskutere de mange forslag, der på forskellig vis sigter efter at reducere skibenes CO2-udledninger, så skibsfarten kan blive 40 procent mere effektiv i 2030 sammenlignet med 2008.


- Det er ingen hemmelighed, at det haster med at finde de tiltag, der kan levere de store energieffektiviseringer og dermed reduktioner i skibenes CO2-udledninger, som vi har forpligtet os til at finde, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for miljø, sikkerhed og maritim forskning i Danske Rederier.


- Fra Danske Rederiers side er vi specielt optagede af, at reguleringen skal belønne de rederier, der har været på forkant og investeret i energieffektive skibe, og som allerede arbejder på innovative løsninger, der skal reducere deres CO2-udledninger, siger hun videre.


Danmark støtter en målbaseret tilgang
Forud for mødet er der indgivet en række forslag, der nu skal diskuteres. Et forslag er, at man med lov begrænser den motorkraft, et skib må bruge på at drive skibet frem (power limitation). Et andet forslag er, at man i stedet sætter en hastighedsgrænse til søs.


- Vi er fortsat modstandere af en obligatorisk fartbegrænsning. Udover at forslaget straffer dem, der allerede har investeret i at nedbringe udledningerne fra deres skibe, så tvivler vi oprigtigt på klimaeffekten af det forslag, siger Maria Skipper Schwenn, som ser lidt flere perspektiver i forslaget om at begrænse motorkraft.


- Vi ser en begrænsning af motorkraften på skibene som ét af flere værktøjer, som skibsejerne kan vælge. Designet rigtigt kan begrænsning af motorkraften bidrage til reelle reduktioner af CO2-udledningen. Vi kan imidlertid ikke støtte, at alle skibe skal reducere det samme uanset deres aktuelle udledning. Det vil straffe dem, der allerede har nedbragt deres udledninger eller købt nye skibe, dobbelt, siger hun videre.


Det næste møde i Marine Environment Protection Committee, MPEC, afholdes i foråret 2020.


Fakta:
  • FN’s maritime organisation, IMO har en række komiteer, der arbejder med alle aspekter af søfart
  • En af de vigtige komiteer er ”Marine Environment Protection Committee” eller MPEC, som også kaldes
  • Sidste MPEC blev af holdt i London i maj i år. Der planlægges to møder i MPEC i 2020




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst