Verdens største havnemobilkran havner i fynsk havn
Fredag 1. november 2019 kl: 11:39
Af: RedaktionenLindø port of Odense er med købet af verdens største havnemobilkran hos Liebherr i Rostock klar til at håndtere fremtidens kæmpe havvindmøller. Med indbygget elmotor skærer kranen samtidig omkring 300 ton af Lindø port of Odense’s CO2-udledning om året
Lindø port of Odense har underskrevet en købsaftale på verdens største havnemobilkran hos Liebherr i Rostock. Der er tale om en specialbygget Heavy Lift-version af verdens største havnemobilkran, LHM 800, med High Rise. Den store kran er den første af sin slags på verdensplan med en løftekapacitet på 308 tons og en løftehøjde på 96,7 meter.
Kranen supplerer havnens eksisterende kranportefølje, som også omfatter en særlig portalkran med en løftekapacitet på 1.200 tons. Den nye kran vil i kombination med den nuværende Liebherr LHM 550 havnemobilkran blandt andet gøre Lindø port of Odense i stand til at håndtere kæmpe havvindmøller. Som en af de eneste havne i verden vil Lindø port of Odense eksempelvis kunne løfte 400 tons tunge na-celler til havvindmøller udelukkende med mobile kraner. Samtidig giver den nye kran gode muligheder for maksimal udnyttelse af den nye udvidelse af havnen.
- Med købet af den nye megakran cementerer Lindø port of Odense sin nøglerolle som en af verdens største havneaktører i den grønne omstilling med unikke produktionsfaciliteter for fremtidens kæmpe havvindmøller. Vi kan se, at emnerne bliver større og større, og den udvikling imødekommer vi nu med denne investering, så vi fortsat kan bidrage til facilitering af grønne arbejdspladser indenfor bæredygtig energiproduktion, siger administrerende direktør Carsten Aa, Lindø port of Odense.
For Lindø port of Odenses bulkkunder vil den nye megakran også betyde en hurtigere håndtering af eksempelvis stålskrot, og skibenes liggetid ved kaj vil blive kraftigt reduceret.
Eldrift sparer 300 ton CO2 årligt
Som noget ganske særligt er den specialbyggede LHM 800-kran udstyret med en elmotor, der kan erstatte dieselmotoren under drift. Ud over en væsentlig støjreduktion udmønter det sig i en markant CO2-reduktion på anslået 300 ton om året.
- Det er en voldsom reduktion. Samtidig bliver el-driften af kranen CO2-neutral, fordi strømmen kommer fra vindmøllestrøm. Det er vigtigt for os også at gå forrest på det område. Vi arbejder kontinuerligt på at tage samfundsansvar, og vi deltager aktivt på mange områder i retning af en bæredygtig udvikling. Derfor er det yderligere en gevinst, at vi som de første får en model, som udover diesel kan køre på ren el, hvorved vi kan reducere vores CO2 udledning betydeligt, siger Carsten Aa.
En anden særlig feature er, at Lindø port of Odenses to Liebherr-kraners styresystemer kan parres med hinanden, så én kranfører kan styre begge kraner samtidig. Denne funktionalitet betyder, at man kan udnytte de to kraners samlede løftekapacitet på op til 441 tons.
Del af større udvidelse
Udbygningen af krankapaciteten er et led i den igangværende udvidelse af Lindø port of Odense.
- Vi er godt på vej til at skabe markedets mest optimale rammer for fremtidens grønne produktion og jobskabelse med vores havneudvidelse. Optimale rammer nødvendiggør den størst mulige og mest fleksible krankapacitet, og her bidrager investeringen i megakranen til, at vi fortsat er på forkant af kundernes behov, siger Carsten Aa.
I alt findes der kun 12 LHM 800-kraner i drift på verdensplan. Lindø port of Odenses specialbyggede Heavy Lift model er den foreløbig eneste af sin slags.
Kranen forventes leveret ultimo 2019.
Kort om Liebherr LHM 800 High Rise (heavy lift-version):
Lindø port of Odense’s kommende kran kombinerer en række egenskaber fra ’standard’-, ’heavy lift’- og ’High Rise’-udgaverne af Liebherr LHM 800. Kranen er dermed speciel i sin kombination af et ekstra højt tårn (med høj kabineplacering), en løfteevne på 308 ton, en maks. løftehøjde på 96,7 m og ekstra bogier (hjul).
Om verdens største havnemobilkran
Om Lindø port of Odense A/S
- Med købet af den nye megakran cementerer Lindø port of Odense sin nøglerolle som en af verdens største havneaktører i den grønne omstilling med unikke produktionsfaciliteter for fremtidens kæmpe havvindmøller. Vi kan se, at emnerne bliver større og større, og den udvikling imødekommer vi nu med denne investering, så vi fortsat kan bidrage til facilitering af grønne arbejdspladser indenfor bæredygtig energiproduktion, siger administrerende direktør Carsten Aa, Lindø port of Odense.
For Lindø port of Odenses bulkkunder vil den nye megakran også betyde en hurtigere håndtering af eksempelvis stålskrot, og skibenes liggetid ved kaj vil blive kraftigt reduceret.
Eldrift sparer 300 ton CO2 årligt
Som noget ganske særligt er den specialbyggede LHM 800-kran udstyret med en elmotor, der kan erstatte dieselmotoren under drift. Ud over en væsentlig støjreduktion udmønter det sig i en markant CO2-reduktion på anslået 300 ton om året.
- Det er en voldsom reduktion. Samtidig bliver el-driften af kranen CO2-neutral, fordi strømmen kommer fra vindmøllestrøm. Det er vigtigt for os også at gå forrest på det område. Vi arbejder kontinuerligt på at tage samfundsansvar, og vi deltager aktivt på mange områder i retning af en bæredygtig udvikling. Derfor er det yderligere en gevinst, at vi som de første får en model, som udover diesel kan køre på ren el, hvorved vi kan reducere vores CO2 udledning betydeligt, siger Carsten Aa.
En anden særlig feature er, at Lindø port of Odenses to Liebherr-kraners styresystemer kan parres med hinanden, så én kranfører kan styre begge kraner samtidig. Denne funktionalitet betyder, at man kan udnytte de to kraners samlede løftekapacitet på op til 441 tons.
Del af større udvidelse
Udbygningen af krankapaciteten er et led i den igangværende udvidelse af Lindø port of Odense.
- Vi er godt på vej til at skabe markedets mest optimale rammer for fremtidens grønne produktion og jobskabelse med vores havneudvidelse. Optimale rammer nødvendiggør den størst mulige og mest fleksible krankapacitet, og her bidrager investeringen i megakranen til, at vi fortsat er på forkant af kundernes behov, siger Carsten Aa.
I alt findes der kun 12 LHM 800-kraner i drift på verdensplan. Lindø port of Odenses specialbyggede Heavy Lift model er den foreløbig eneste af sin slags.
Kranen forventes leveret ultimo 2019.
Kort om Liebherr LHM 800 High Rise (heavy lift-version):
Lindø port of Odense’s kommende kran kombinerer en række egenskaber fra ’standard’-, ’heavy lift’- og ’High Rise’-udgaverne af Liebherr LHM 800. Kranen er dermed speciel i sin kombination af et ekstra højt tårn (med høj kabineplacering), en løfteevne på 308 ton, en maks. løftehøjde på 96,7 m og ekstra bogier (hjul).
Om verdens største havnemobilkran
- Løftekapacitet: 308 ton
- Løftehøjde: 96,7 meter
- Antal aksler (hjul): 36 (144)
- Egenvægt: 824 ton
- Tårnhøjde: 57,5 m
- Kabinehøjde: 40,4 m
- Lindø port of Odense A/S er arealmæssigt Danmarks største havn
- Lindø port of Odense tilbyder logistikløsninger og har nogle på grund af sin fortid som stort skibsværftsområde nogle enestående faciliteter, der sikrer optimale rammer for produktion, lagring og udskibning af store komponenter indenfor både bæredygtig havvindmølleproduktion og offshore installationer, maritim værftsindustri samt tung produktion
- Lindø port of Odense A/S dækker i alt 6,8 millioner kvadratmeter industri- og havneområde fordelt mellem Terminal City i Odense samt Terminal Nord og Syd på Lindø
- Lindø port of Odense tilbyder en lang række kerneydelser, som strækker sig fra traditionel havneforretning til udlejning af bygninger og arealer, kraner og mandskab, lastning/losning af skibe samt løfte- og transportopgaver m.v.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Svensk rederi-koncern vil udvide uden for Europa
- Rederi og havne arbejder på landstrøm til containerskibe
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |