Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederier skal stadig oplyse om godsmængder

Mandag 28. oktober 2019 kl: 14:03
Af: Redaktionen

Når et skib sejler til eller fra en europæisk havn, skal rederierne oplyse, hvor meget gods de har med. Den information kan - sammenholdt med information om skibenes udledninger - bruge til at regne ud, hvor energieffektive skibene er. EU-Kommissionen har foreslået at ændre på de regler, men EU’s Ministerråd slog fredag fast, at man er ikke enig i det forslag

- Vi er glade for at, EU’s medlemslande er enige med os i, at det fortsat skal være obligatorisk for rederierne at redegøre for, hvor meget gods, de har fragtet, siger Jens Valdemar Krenchel, der er sekretariatschef for Danske Rederiers Bruxelles repræsentation.


Danske Rederier har hele vejen argumenteret imod EU-Kommissionens forslag om at gøre det valgfrit for rederierne at oplyse, hvor meget gods de har fragtet. Kun med oplysninger om godsmængde er det muligt at vurdere skibes energieffektivitet.


- Styrken ved den måde, MRV-systemet fungerer på i dag, er jo netop, at man kan udregne udledningen af CO2 per fragtet ton gods per sømil. Ændrer man det, vil vi ikke længere være muligt objektivt at vurdere energieffektiviteten af skibe, der anløber europæiske havne, siger Jens Valdemar Krenchel og fortsætter:


- Det er vigtigt, da vi ellers risikerer at fjerne incitamentet til innovation af skibene.


Skal gennem EU-Parlamentet
Ministerrådet skriver fredag i en pressemeddelelse, at de nu er klar til forhandlingerne med EU-Parlamentet om forslaget.


- Med dagens sejr i Ministerrådet har vi selvfølgelig blikket rettet mod EU-Parlamentet, hvor vi arbejder hårdt på at sikre, at de bakker op om Ministerrådets beslutning, siger Jens Valdemar Krenchel.
 
Danske Rederier fremhæver:
  • Siden januar 2018 har alle skibe, som sejler til og fra havne i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, skullet rapportere mængden af gods, de har fragtet i EU’s rapporteringssystem MRV (monitorering, rapportering og verificering). Ud fra denne rapportering har det været muligt at beregne skibes CO2-udledning, det såkaldte transportarbejde, ved at dividere mængden af medbragt gods med den sejlede distance. Det betyder, at EU’s MRV-system giver en indikation af hvert skibs energieffektivitet
  • Hvis denne rapportering blev gjort frivillig, ville skibene i stedet skulle rapportere deres samlede vægt-tonnage, og det ville dermed ikke være muligt, at beregne hvert skibs egentlige energieffektivitet
  • Oplysning om skibes energieffektivitet er væsentlig i arbejdet med at nedbringe skibsfartens udledning af CO2




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst