Københavns Lufthavn havde en travl september
Mandag 21. oktober 2019 kl: 10:59
Af: RedaktionenAntallet af passagerer i Københavns Lufthavn voksede i september med 0,4 procent til 2,8 millioner. Fremgangen var drevet af transferpassagerer, der flyver via lufthavnen på Amager og ud i verden - ikke mindst fra Polen, hvor der var markant flere rejsende i september
Med et passagertal på 2.804.077 blev den niende måned i år den hidtil travleste september i Københavns Lufthavn. Ser man nærmere på tallene, er der tale om et fald i antallet af rejsende, der flyver direkte fra Købehavns Lufthavn, på 0,5 procent, mens der er tale om en vækst på 4,7 procent i antallet af transferrejsende. Det giver samlet en fremgang på 0,4 procent.
- Det styrker vores position som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt, at flere vælger at flyve via Københavns Lufthavn ud i verden fremfor via andre hubs som for eksempel Amsterdam, Frankfurt og London, siger Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye.
Travlt på luftvejen til Polen
Månedens højdespringer - Polen - er ikke på Top-10 listen over destinationer. Men samlet er Polen godt på vej op af ranglisten. I september voksede trafikken mellem Københavns Lufthavn og de seks destinationer i Polen med 21 procent - hvilket i tal svarer til 76.000 rejsende. Dermed har Polen i september overhalet Grækenland og er nu nummer 15 på listen over rejselande.
Fra København kan man i dag flyve til Gdansk, Szczecin, Wroclaw og Poznan med SAS, til Warszawa med SAS og LOT og til Krakow med SAS, Norwegian og Ryanair.
- Med seks destinationer i Polen og foreløbig 507.000 rejsende i årets første ni måneder er der efterhånden tæt trafik på luftvejene mellem Danmark og Polen. 38 procent af de rejsende på ruterne til og fra Polen transfererer og skifter fly i København. Dermed er fremgangen i Polen også en ganske markant styrkelse af København som nordeuropæisk trafikknudepunkt, siger Thomas Woldbye.
Underliggende pæn vækst i år Samlet i årets første ni måneder er 23.300.362 rejst igennem terminalerne. Det er knap 17.000 under rekordåret 2018.
- Nok har CPH i årets første ni måneder haft nulvækst. Men det skyldes primært konkurserne i Primera Air og WOW, pilotstrejken i SAS og den ny strategi fra Norwegian, der vægter lønsomhed højere end vækst. Hvis man fjerne de faktorer, så er der underliggende en pæn fremgang i trafikken, fremfører Thomas Woldbye.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Fagforbund taber sag mod ground handling-selskab
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Lufthavn på Als udvider ledelsen
- Lufthavn løftede overskuddet op til knap 400 millioner kroner før skat
- Islandsk lavprisflyselskab havde en ret god februar
- SVM-Regeringen giver tilskud til indenrigsflytrafik
- Sydnorsk fjordby får flyforbindelse til København
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |