Rederiorganisation ønsker skoleskibe ud på to togter - hver
Søndag 13. oktober 2019 kl: 19:25
Af: RedaktionenDer mangel på ubefarne skibsassistenter, og det bliver ifølge rederiorganisationen Danske Rederier kun værre i fremtiden. Derfor ærgrer det organisationen, at der i S-Regeringens finanslovsforslag for næste år ikke er afsat penge til, at skoleskobene Georg Stage og Skoleskibet Danmark kan sejle to togter om året
Danske Rederier peger på, at Mange af eleverne fra skoleskibene fortsætter som ubefarne skibsassistenter hos rederierne, når de afmønstrer.
- Vi mangler allerede i dag unge, der er klar til at stævne ud mod en karriere til søs. Og når politikerne så vælger at skære ned på det antal elever, der får lov at sejle med skoleskibene, så er det meget beklageligt, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Danske Rederier er derfor medunderskriver på et brev til Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, der gør ministeren opmærksom på, at søfarten er afhængig af de unge søfolk, som skoleskibene uddanner.
- Jeg håber, at ministeren vil tage vores henvendelse seriøst, og at hun forstår alvoren. Hvis vi skal bevare vores position som en af verdens største søfartsnationer, så kræver det altså, at vi bliver ved med at uddanne danske søfolk med de rette kvalifikationer - og nok af dem, siger Anne H. Steffensen.
Den manglende finansiering af dobbelttogterne på finanslovsforslaget har fået rederiet Esvagt, de faglige organisationer CO-Søfart og Dansk Metal sammen med Danske Rederier til tasterne. I et åbent brev til ministeren skriver de, at erhvervet mangler ubefarne skibsassistenter, og at de derfor er uforstående over for regerings prioritering om ikke at afsætte penge til, at Georg Stage og Skoleskibet Danmark kan sejle to togter næste år og derved uddanne flere.
Danske Rederier har oprettet en praktikpladsgaranti på 350 pladser årligt for at sikre, at erhvervets behov dækkes nu og i fremtiden.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |