Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tankstation klar med “flydende naturgas” til dieselmotorer

Onsdag 11. september 2019 kl: 20:36
Af: Redaktionen

Som den første tankstation i Danmark sælger den nye Shell-motorvejsstation ved Vordingborg det renere GTL-brændstof, der er produceret ud af naturgas. Dermed kan lastbiler og busser erstatte traditionel dieselolie med “flydende naturgas” og derved skære op til 38 procent af de skadelige dieselpartikler væk

Det er en stigende interessen for renere alternativer til diesel hos virksomheder og kommunale selskaber, der får energiselskabet DCC Energi til at sælgede det renere GTL-brændstof på den første af sine danske Shell tankstationer - den nye motorvejsstation i Business Park Vordingborg ved sydmotorvejen. Dermed får lastbiler, busser og andre tunge køretøjer for første gang herhjemme mulighed for at tanke det renere, naturgasbaserede alternativ til diesel på en helt almindelig tankstation. GTL - Gas to Liquids.


- Interessen for et mere miljøvenligt alternativ til diesel er steget kraftigt, siden vi i 2016 begyndte at sælge GTL-brændstof i Danmark. I dag er der mange virksomheder og kommuner, der kører på det renere brændstof, som sænker udledningen af skadelige partikler fra en dieselmotor betydeligt, siger Søren Møller Maretti, der er retaildirektør i DCC Energi, som står bag Shell tankstationerne i Danmark.


- Hidtil har vi alene leveret GTL-brændstof til kundernes egne tankanlæg. Men nu tager vi det første skridt til at brede GTL ud til den tunge transport via centralt placerede Shell tankstationer i alle landsdele. Vi starter på vores nye tankanlæg ved Vordingborg, og lidt senere på året følger flere stationer, siger han.


En genvej til renere luft  
GTL står for Gas to Liquids og er et flydende, diesellignende brændstof, der er lavet på basis af naturgas. I dag leverer DCC Energi store mængder GTL til danske erhvervskunder inde for transport, byggeriet og den kollektive trafik. 


GTL kan anvendes på alle dieselmotorer præcis som diesel. Selv i nyere dieselmotorer kan brændstoffet sænke udledningen af skadelige partikler fra maskiner, busser, både og lastbilers udstødning. Alt efter motor- og filtersystem udleder GTL op 38 procent færre skadelige partikler under forbrænding.


Som udgangspunkt er naturgas et fossilt brændstof. Naturgas er en fællesbetegnelse for den gas, der findes i undergrunden på samme måde som råolie. Naturgas består fortrinsvis af metan. Biogas består også af metan, så jo mere biogas, der er i den gas, som GTL-brændstoffet bliver produceret ud af, jo mere CO2-neutral bliver GTL-brændstoffet.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst