Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Østjysk havn vil skaffe bæredygtig energi til flere skibe

Mandag 24. juni 2019 kl: 12:42
Af: Redaktionen

Der bør findes en national eller EU-funderet løsning på krydstogtskibes miljøaftryk. Sådan lyder budskabet fra blandt andre Aarhus Havn, som er blevet kritiseret for ikke at tilbyde landstrøm til eksempelvis krydstogtskibe, der lægger til kaj i havnen. Ledelsen af Aarhus Havn peger på, at det er usikkert om, og hvornår der kommer sådan en løsning. Derfor har Aarhus Havn valgt at andre veje i bestræbelserne på at skaffe bæredygtig energi til skibene i havnen - samtidig leve op til målet om at være CO2-neutral i 2030

Aarhus Havn vil eksempelvis arbejde på at få etableret et landstrømsanlæg, der får 100 procent bæredygtig strøm fra solceller på havnes tage og vindmøller på havnen.


- Den aktuelle debat om landstrøm fokuserer primært på krydstogtskibe, men ud af de cirka 7.000 skibe, der anløber Aarhus Havn hvert år, er det kun ca. 20 krydstogtskibe, der kan modtage landstrøm. Hvis vi etablerer energiforsyning her på havnen, vil vi også kunne levere strøm til for eksempel mobile landstrømsenheder, der kan anvendes af de øvrige skibstyper. Det er et meget ambitiøst projekt, som kræver udvikling af ny teknologi, men vi mener, det er den rigtige vej at gå, siger Jakob Flyvbjerg Christensen, der er direktør for Aarhus Havn.


En landstrøms-analyse, som COWI har udarbejdet for Aarhus Havn, viser, at det vil koste Aarhus Havn 42 millioner kroner at etablere et landstrømsanlæg, der kan bruges af et begrænset antal krydstogtskibe. Udfordringen vil stadig være de resterende krydstogtskibe og de øvrige skibe på havnen.


- I Aarhus har vi et mål om at være CO2-neturale i 2030. Derfor kan vi ikke investere 42 millioner kroner i et landstrømsanlæg, der kun ændrer CO2-udledningen marginalt, siger Jakob Flyvbjerg Christensen, der samtidig understreger, at en national eller EU-funderet løsning absolut var at foretrække.


- En politisk regulering i forhold til krydstogtskibene ville stille alle havne lige. Men det kan vi ikke vente på, og derfor er det min vurdering, at den løsning, vi vælger nu, er langt den bedste for Aarhus og for byens borgere, siger han.


Jakob Flyvbjerg Christensen erkender, at det aktuelt kan være ganske svært at lovgive om landstrøm, fordi hver dag har sin nye historie om fremtidens brændstof til skibe. Således er der en reel risiko for, at mens man bygger landstrømsanlæg, vil skibene gå over til andre typer brændstof som for eksempel LNG, brint eller batteridrift. Seneste har Maersk meddelt, at man i kommerciel sammenhæng vil anvende madolie som brændstof til containerskibe.    


- Jeg tror, at mange kan nikke genkendende til, at det er svært at agere i feltet omkring bæredygtighed, fordi udviklingen går så stærkt, at det, vi ved i dag, er forældet viden og teknologi i morgen. Vi har derfor valgt at satse på en seriøs løsning, der kan skaffe 100 procent grøn energi og som kan bruges i bredere forstand end blot til krydstogtskibe, påpeger Jakob Flyvbjerg Christensen, der nævner andre skibstyper og havnens virksomheder som oplagte aftagere af strøm fra solceller og vindmøller.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst