Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Rederikoncern sætter nye strategiske mål for de kommende fem år

Torsdag 20. juni 2019 kl: 11:10
Share  


Af: Redaktionen

Den danske rederikoncern, DFDS, der har et stort rutenetværk i Nordeuropa og i den østlige del af Middelhavet, øge omsætningen og indtjeningen betydeligt over de næste fem år med afsæt i medarbejdernes færdigheder, ny teknologi og den brede vifte af services, som koncernens færge- og logistiknetværk leverer til kunderne

DFDS har opdateret sine strategier og rettet dem ind til den kommende fem år.

DFDS vil:
  • Levere flere løsninger til udvalgte industrier
  • Digitalisere services for at accelerere væksten
  • Udvikle og udvide færge- og logistiknetværkene
  • Skabe mere værdi for passagerer

DFDS peger på, at de fire strategiske søjler vil være de vigtigste drivkræfter for væksten over de næste fem år sammen med markedsvæksten. DFDS bemærker, at væksten i øjeblikket er svækket af fornyet usikkerhed om Brexit og lavere industriproduktion i og omkring Europa.

Koncernens finansielle ambition er at opnå et EBITDA på omkring 5,5 milliarder kroner i 2023 sammenlignet med 3,6  milliarder kroner i 2018. Ifølge DFDS er usikkerheden knyttet til at indfri denne ambition være omkring 10 procent.

- Vores ambition overstiger den nuværende beskedne markedsvækst. Derfor er det vores strategi at bruge bredden og styrken af vores netværk som en løftestang til at gøre mere for kunderne og blive mere effektive. På den måde sigter vi på at vokse betydeligt over de næste fem år, siger Torben Carlsen, der er koncernchef i DFDS. 


Om de fire strategisøjler

Flere løsninger til udvalgte industrier
  • Vækst gennem yderligere specialisering og udvikling af 'end-to-end' løsninger til bilproducenter, skov- & metalvirksomheder samt kølelogistik-kunder. Væksten forventes også at omfatte målrettede virksomhedskøb
      
Digitalisere services for at accelerere væksten
  • Gøre services nemmere tilgængelige og mere omkostningseffektive for speditører og andre kunder gennem digitale løsninger. Digitalisere kerne-operativ-systemer for yderligere effektivisering af driften

Udvikle og udvide færge- og logistiknetværkene
  • Opnå forretningsplanens langsigtede mål for det nye forretningsområde Mediterranean. Høste fordele fra nybygninger med lavere enhedsomkostninger, projekter for konstant forbedring og  stordriftsfordele gennem virksomhedskøb

Skabe mere værdi for passagerer
  • Udvikling af kundeoplevelsen for passagerer på både cruise- og transportruter
         
De fire strategisøjler består af både organiske og strukturelle initiativer, herunder virksomhedskøb.


Den finansielle ambition
DFDS’ finansielle ambition understøttes af estimater af effekten af initiativerne i de fire strategisøjler, herunder en struktur for at følge og måle udviklingen.


Ambitionen indebærer en stigning i EBITDA på 1,9  milliarder kroner fra 3,6  milliarder kroner i 2018 til 5,5  milliarder kroner i 2023. Stigningen forventes opnået med en tredjedel fra organisk vækst og initiativer, en tredjedel fra opfyldelse af Mediterraneans forretningsplan og en tredjedel fra virksomhedskøb.


For de fire år 2020-2023 forventes de organiske netto-investeringer, det vil sige eksklusive virksomhedskøb, at udgøre omkring 5 milliarder kroner, hvilket blandt andet omfatter levering af fem nybygninger - tre fragtfærger (ro-ro) og to kombinerede fragt- og passagerfærger (ro-pax). Som tidligere meddelt forventes investeringerne at udgøre omkring 2,8  milliarder kroner i 2019.


Mål for afkastet af den investerede kapital (ROIC)
DFDS forventer at blive ved med at skabe betydelig værdi til aktionærerne over de næste fem år. DFDS' kapitalomkostning (WACC) er i dag beregnet til 5,0 procent. Før stigningen i den finansielle gearing, forårsaget af købet af U. N. Ro-Ro, var WACC beregnet til 6,5 procent.

DFDS' minimumsmål for ROIC knyttet til driften og investeringsbeslutninger ændres derfor til 8 procent fra 10 procent. Den finansielle ambition for 2023 svarer til en ROIC på 13-14 procent.



Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Dækproducent lancerer nyt brændstoføkonomisk dæk
- Havn og erhvervsmægler samarbejder om udleje af nye erhvervsarealer
- Fortsat fokus på styrket e-handel og en bæredygtig brevvirksomhed
- Underskuddet skal ses med støttebriller på
- Special-bygget lastbil har greb om trawl
- Fynsk vognmand kører ud med gående gulv
- Trækkeren skal trække et tungt læs
- Speditionsvirksomhed dømt for medvirken til ulovlig godskørsel
- Mercedes-Benz tog næste halvdelen i juli
- Svensk kurervirksomhed køber op i Danmark
- Blandt de lette er Medcedes-Bens den tunge
- De tunge varebiler er kørt frem med 110

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst