Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
PERSONTRANSPORTORGANISATION:

Der skal danskere i transportudvalget i det nye EU-Parlament

Onsdag 29. maj 2019 kl: 15:18
Af: Redaktionen

Dansk PersonTransport, der organiserer både taxi- og busvognmænd, opfordrer til, at mindst én af de nyvalgte danske medlemmer i EU-Parlametet vælger at komme i parlamentets transportudvalg, hvor blandt andet reglerne om cabotagekørsel bliver bestemt

Efter valget til EU-Parlamentet er der er sat navne på de parlamentarikere, som Danmark sender afsted til det daglige politiske arbejde i Bruxelles og plenarforsamlingerne i Strassbourg. I første omgang drejer det sig om 13 medlemmer, som bliver til 14, når Storbritannien på et tidspunkt finder ud af at forlade EU. Efter den seneste plan skal det ske 31. oktober i år.


- Vi ønsker i Dansk PersonTransport de danske parlamentarikere stort tillykke med valget. Med undtagelse af fem af de valgte er der tale om nye kandidater, som ikke har siddet i EU-Parlamentet før, og der bliver meget at tage fat på for de otte nye medlemer, som starter i juli, siger Michael Nielsen, der er administrerende direktør i Dansk PersonTransport.


-  Samtidig skal der herfra lyde en tydelig og klar opfordring til ved den kommende konstituering af EU-Parlamentet at ønske medlemskab af det vigtige og indflydelsesrige TRAN-udvalg, der blandt andet beskæftiger sig med reglerne for cabotage, siger han videre.


Cabotagekørsel er et presserende problem
Han peger på, at udenlandske busser er en af de største udfordringer, som turistvognmændene står over for. De udenlandske konkurrenter spiller efter helt andre regler, undlader at betale moms og underbetaler deres chauffører i forhold til danske vognmænd.


- Lovgivningsmæssigt ligger løsningen lige for, nemlig at udvide cabotage-reglerne fra godsområdet til også at gælde på busområdet kombineret med en håndhævelse af de eksisterende regler om lovpligtig registrering i RUT-registeret og naturligvis momsbetaling, siger Michael Nielsen og fortsætter:


- Det siger sig selv, at hvis konkurrenterne ikke betaler moms, så er de foran fra start. Hvis de så heller ikke betaler en overenskomstmæssig løn, men helt ned til under en tredjedel af danske vilkår, så er det klart, at det er ulige og unfair konkurrence. Det kan EU sætte regler og rammer op for, så det bliver sværere at snyde, og derfor har vi brug for danskere i blandt andet Transportudvalget. Vores opgave i Dansk PersonTransport er så at klæde dem ordentligt på, så de forstår konsekvenserne af de nuværende regler og har input til, hvordan de skal se ud i fremtiden.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst