Danske rederier sætter større fodaftryk rundt i verden
Onsdag 22. maj 2019 kl: 08:19
Af: RedaktionenDanske rederier øger deres aktiviteter rundt om i verden. Det er især i de nordamerikanske, asiatiske og europæiske havne, at danske skibe vinder frem. Det viser Danske Rederiers årlige eksportanalyse. Eksportanalysen viser eksempelvis, at danske skibe i 2018 anløb amerikansk havn 5.454 gange
Tallet viser, at danske rederier har øget deres tilstedeværelse i de nordamerikanske havne med 16 procent i forhold til året før - en vækst, der i høj grad skyldes en øget produktion i USA og dermed højere import og eksport af varer til og fra de nordamerikanske havne.
De danske rederier har også oplevet stor vækst i aktivitetsniveauet i Europa i 2018. Det på trods af, at hverken import eller eksport af varer voksede særligt hurtigt i Europa sidste år. De danske nærskibsfartsrederier sikrede fremgangen for de danske søfartsaktiviteter i Europa.
Faktisk er de danske rederiers tilstedeværelse ifølge analysen markant forøget i de fleste verdensdele.
- Det er glædeligt at se, at de danske rederier selv i et turbulent år som 2018 formår at øge sit fodaftryk og sin tilstedeværelse på så vigtige marker som USA og Europa, siger direktør i Danske Rederier, Jacob K, Clasen.
Han fremhæver, at en generel positiv faktor for de danske rederiers aktivitetsniveau er en øget handelsflåde kontrolleret fra Danmark.
Kinas udenrigshandel halter efter
Analysen viser også, at danske rederiers tilstedeværelse ikke vokser lige meget alle steder. I Kina tabte væksten i handelen lidt momentum som en konsekvens af restriktioner på import af affald og stålskrot. Trods de gode takter for danske rederier i de nordamerikanske, asiatiske og europæiske havne, ender eksporten for dansk søfart i 2018 lidt lavere end i 2017. Eksporten lød i 2018 på 188 milliarder kroner, hvilket er en milliard kroner lavere end 2017. Eksporten er afhængig af en række faktorer såsom forholdet mellem kursen på amerikanske dollar og danske kroner samt fragtrater, som dog ikke siger noget om danske rederiers globale aktivitetsniveau.
Selvom de danske rederier øgede deres globale aktiviteter i 2018, er de internationale handelsstridigheder en trussel for fortsat vækst i handelsaktiviteter i 2019.
Fakta om dansk søfart:
- I 2018 eksporterede danske rederier for 188 milliarder kroner
- Kina 14 procent
- USA 9 procent
- Storbritannien 5 procent
- To tredjedelen af den danske søfartseksport er relateret til aktiviteter uden for Europa
- Danmark er verdens sjette største søfartsnation målt på opereret tonnage
Interesserede kan læse Danske Rederiers årlige eksportanalyse her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Politiet har fundet omkring 840 kg narko ved Sejerøbugten
- Tasker med narko drev i land på Sjællands Odde
- Medarbejdere på et frugtlager fandt godt 1.100 kg kokain i en container
- Færgerederi introducerer nye billetpriser
- Britisk handelsorganisation melder om skibskapring ud for Somalia
- Færgefragten steg i februar
- Brint-projekt i Hirtshals får EU-tilskud på 9 millioner euro
- Skibe og havne bliver afgørende for at opnå EU's klimamål
- Brancheorganisation for havne- og shippingvirksomheder får ny sekretariatschef
- Landstrøm er på vej til sydjydsk fjordhavn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |