Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske rederier sætter større fodaftryk rundt i verden

Onsdag 22. maj 2019 kl: 08:19
Af: Redaktionen

Danske rederier øger deres aktiviteter rundt om i verden. Det er især i de nordamerikanske, asiatiske og europæiske havne, at danske skibe vinder frem. Det viser Danske Rederiers årlige eksportanalyse. Eksportanalysen viser eksempelvis, at danske skibe i 2018 anløb amerikansk havn 5.454 gange

Tallet viser, at danske rederier har øget deres tilstedeværelse i de nordamerikanske havne med 16 procent i forhold til året før - en vækst, der i høj grad skyldes en øget produktion i USA og dermed højere import og eksport af varer til og fra de nordamerikanske havne.


De danske rederier har også oplevet stor vækst i aktivitetsniveauet i Europa i 2018. Det på trods af, at hverken import eller eksport af varer voksede særligt hurtigt i Europa sidste år. De danske nærskibsfartsrederier sikrede fremgangen for de danske søfartsaktiviteter i Europa.  
   
Faktisk er de danske rederiers tilstedeværelse ifølge analysen markant forøget i de fleste verdensdele.


- Det er glædeligt at se, at de danske rederier selv i et turbulent år som 2018 formår at øge sit fodaftryk og sin tilstedeværelse på så vigtige marker som USA og Europa, siger direktør i Danske Rederier, Jacob K, Clasen.


Han fremhæver, at en generel positiv faktor for de danske rederiers aktivitetsniveau er en øget handelsflåde kontrolleret fra Danmark.


Kinas udenrigshandel halter efter
Analysen viser også, at danske rederiers tilstedeværelse ikke vokser lige meget alle steder. I Kina tabte væksten i handelen lidt momentum som en konsekvens af restriktioner på import af affald og stålskrot. Trods de gode takter for danske rederier i de nordamerikanske, asiatiske og europæiske havne, ender eksporten for dansk søfart i 2018 lidt lavere end i 2017. Eksporten lød i 2018 på 188 milliarder kroner, hvilket er en milliard kroner lavere end 2017. Eksporten er afhængig af en række faktorer såsom forholdet mellem kursen på amerikanske dollar og danske kroner samt fragtrater, som dog ikke siger noget om danske rederiers globale aktivitetsniveau.


Selvom de danske rederier øgede deres globale aktiviteter i 2018, er de internationale handelsstridigheder en trussel for fortsat vækst i handelsaktiviteter i 2019.
 

Fakta om dansk søfart:
  • I 2018 eksporterede danske rederier for 188 milliarder kroner
Danske Rederiers tre største eksportmarkeder:
  • Kina 14 procent
  • USA 9 procent
  • Storbritannien 5 procent
  • To tredjedelen af den danske søfartseksport er relateret til aktiviteter uden for Europa
  • Danmark er verdens sjette største søfartsnation målt på opereret tonnage

Interesserede kan læse Danske Rederiers årlige eksportanalyse her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst