Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-direktiv skal forebygge skrald i havene

Mandag 20. maj 2019 kl: 15:29
Af: Redaktionen

EU har vedtaget et nyt direktiv, skal få rederier og besætninger på skibene til at aflevere deres affald i havnene i stedet for at kaste det i havene for at undgå affaldsafgifter. Det nye direktiv er et led i en større strategi fra EU mod plastikforurening

Med direktivet indfører EU-landene i fællesskab et nyt skraldeafgiftssystem, som betyder, at skibe skal betale en afgift, når de kommer i havn uanset, om skibet afleverer skrald eller rester fra lasten eller ej. Afgiften er dermed et incitament til at komme af med skrald, når man anløber en havn i stedet for at smide det i havet. 


Afgiften kommer også til at gælde for fiskerfartøjer og fritidsbåde, hvilket betyder, at den også vil bidrage til at forhindre, at udtjente fiskegarn og passivt fisket affald ryger direkte i havet. Afgiften vil bygge på princippet om omkostningsdækning.


I visse tilfælde, hvis et skib afleverer en ekstraordinær affaldsmængde, kan der dog opkræves en yderligere direkte afgift for at sikre, at omkostningerne i forbindelse med modtagelsen af affaldet ikke medfører en uforholdsmæssig stor byrde for en havns ordning for omkostningsdækning.


Omvendt vil der gælde en nedsat affaldsafgift for nærskibsfart og "grønne skibe" - det vi lsige skibe, der kan påvise en reduceret affaldsmængde og en bæredygtig håndtering af affald ombord.


Efter de hidtidige regler betalte skibene kun for den mængde affald, de ville af med. Det betød, at en del affald endte i havene i stedet for at ende på på land, hvor der er muligheder for at håndtere affaldet og nedbryde det.


EU vil også sikre tilstrækkelige faciliteter i havnene til at modtage skraldet, så det bliver enkelt og hurtigt for skibene at komme af med deres affald.


På globalt plan arbejdes der også på at bekæmpe skrald i verdenshavene. I starten af maj indgik 180 lande - dog ikke USA - en stor aftale om at mindske plastik i havene. Aftalen indebærer en tilføjelse til Basel-konventionen fra 1992, der regulerer transport af farligt affald over landegrænser. De eksporterende lande får med aftalen større ansvar for det plastikaffald, de eksporterer. De lande, hvortil svært genanvendeligt plastik eksporteres, vil i fremtiden skulle godkende sådan eksport.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst