Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederier kræver en effektiv håndhævelse af svovlgrænsen

Onsdag 15. maj 2019 kl: 14:04
Af: Redaktionen

FN’s søfartsorganisation, IMO, mødes i denne uge for at tage de endelige drøftelser af implementeringen af reglen om reduceringen af svovlindholdet i brændsel. Det er sidste gang medlemsstaterne samles, inden nye regler om maksimalt 0,5 procent svovl i skibsbrændstof træder i kraft 1. januar 2020

Forud for mødet er det især vaskevand fra scrubbere, indfrielse af skibsfartens klimaaftale og implementering af den globale svovlgrænse, der har fyldt hos Danske Rederier.


For hvis indførelsen af de nye svovlregler skal blive en succes, så kræver det stadig meget forberedelse, samt fokus på en effektiv implementering over hele linjen.


Op til mødet i miljøkomitéen har Danske Rederier arbejdet på at få reglerne, og vejledningerne hertil, præciseret, så de kan understøtte kontrolmyndighederne og dermed sikre, at reglerne bliver overholdt til punkt og prikke. Det har længe været en topprioritet for Danske Rederier at sikre fair konkurrencevilkår for erhvervet.


- Med udsigt til væsentligt dyrere brændstof i 2020, er der meget på spil. Selv mindre sprækker i reglerne eller i håndhævelsesindsatsen kan betyde, at der åbnes for snyd, og det kan vi ganske enkelt ikke leve med, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, der er fungerende direktør i Danske Rederier.


Et andet emne, der har fyldt de sidste måneder hos IMO, er røgrenseanlæg - de såkaldte scrubbere, som renser røgen fra skibsmotorerne for svovl og andre partikler.


Miljøkomitéen skal også drøfte udviklingen af nye retningslinjer for udledning af vaskevand fra scrubbere. Som led i de enorme ressourcer rederierne har brugt på at forberede sig på omstillingen til 0,50 svovlgrænsen, har flere rederier investeret i scrubbere.


Danske Rederier lægger afgørende vægt på, at nye retningslinjer hviler på et solidt videnskabeligt grundlag, og organisationen lægger også vægt på, at nuværende investeringer beskyttes.


- Det er klart, at hvis en videnskabeligt velfunderet undersøgelse påviser, at scrubbervaskevand har en negativ påvirkning på havmiljøet, så er der grund til at IMO ser på restriktioner i et eller andet omfang. Den undersøgelse har vi bare ikke set endnu. Derfor vil vi arbejde for, at IMO tager initiativ til en solid undersøgelse af, hvad der er op og ned på det her, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.


Fakta:
  • Januar 2020 skal det årlige forbrug på over 250 millioner ton tung fuelolie (3,5 procent svovl) omlægges til svovlfattige brændstoffer
  • 700 skibe forventes at have røgrenseanlæg (scrubbers) installeret 1. januar 2020 og kan dermed fortsætte med at bruge højsvovlsbrændstof (HFO)
  • I øjeblikket estimeres prisforskellen mellem HFO med 3,5 procent svovl og brændstof med 0,50 procent svovlindhold til at være mellem 200 og 400 dollar/ton - mellem 1.333 og 2.666 kroner/ton
  • Forberedelsen af skibene vil tage tid - hvor lang tid vil afhænge af hvert enkelt skib, men det er ikke forventet, at det vil være nødvendigt at foretage større investeringer i skibene




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst