Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSFORMAND:

Klimatilpasninger kan blive en konkurrencefordel

Mandag 13. maj 2019 kl: 12:34
Af: Jesper Christensen

- Alle snakker om klimaet, men ingen gør noget ved det - kunne man sige med en omskrivning af ordsproget om vejret. Det var udgangspunktet for DTL’s formand Martin Danielsen, da han i sin formandsberetning kom ind på klimaet under DTL’s generalforsamlingi København i lørdags

Han fremhævde, at vognmandsorganisationen for ganske nylig fremlagde en række kontante råd og anbefalinger om klimaforbedrende tiltag frem til politikerne. 


- Der er slet ingen tvivl om, at klimadagsordenen bare vil vokse i takt med, at alvoren bliver tydeligere og tydeligere, sagde han og fortsatte:


- Og der er ingen tvivl om, at før eller siden vil den politiske vilje til også at se på lige netop transporterhvervets CO2-udslip komme væltende, ikke bare som opmærksomhed og trusler om handling - men som konkrete krav. 


Martin Danielsen pegede i den forbindelse på, at DTL som vognmandsorganisation holder hovedet uden for busken i en sag,  der åbenlys er svær.


- Som vi alle ved, har vores lastbiler brug for brændstof, som er både tilgængeligt, konkurrencedygtigt og tilbyder den relevante rækkevidde. 
Og derfor glæder det mig, at vi så konkret har peget på, hvilke veje politikerne bør gå, og hvilke valg de bør træffe, hvis omstillingen til mere klimavenlige teknologier skal slå godt og effektfuldt igennem hos vognmændene, sagde han og fortsatte:


- Det siger noget om os som organisation, at vi ikke bare taler i overskrifter og ikke bare taler om det ved festlige lejligheder som i dag - men går konkret til værks med konkrete, brugbare forslag. 


Martin Danielsen fremhævede også, at transporterhvervet efter hans og DTL’s opfattelse i løbet af kort tid vil opleve, at klimatilpasninger i godstransporten kan vise sig at blive en konkurrencefordel, men også kan vise sig som en ny form for social dumping, en slags ”klima- dumping”. 


Her på transportnyhederne.dk har vi efterfølgende talt med Martin Danielsen for at høre mere detaljeret, hvad han mener med konkurrencefordel og klimadumping.


Hans korte forklaring lyder, at de virksomheder, som går forrest, vil også stå først i række, når virksomheder vil vælger mere bæredygtige løsninger. Omvendt kan politikernes skærpede miljøkrav udløse konkurrenceforvridende forhold, hvor transportvirksomheder undlader at betale vejskat eller fifler med lastbilernes SCR-systemer for at spare udgiften til AdBlue med et resultat, at lastbilerne forurener mere end tilladt. Eller bare kører ind i miljø-zonerne, selvom deres lastbiler ikke må på grund af en for gammel miljø-norm.


Over for transportnyhederne.dk peger Martin Danielsen på, at politikernes skærpede regler på miljø og bæredygtighed må og skal følges om med en tilsvarende skærpet kontrol for at dæmme op mod det, som Martin Danielsen i sin tale betegnede som “klimadumping”.


DTL kom i marts med 10 klima-indspark:
  • Øget investeringsstøtte til bioraffinaderier og dermed forskellige biobrændstoffer
  • Sikring af infrastruktur og tilgængelighed af biobrændstof
  • Planloven skal sikre grundlaget for en grøn effektiv transportsektor
  • Statstilskud på 100.000 ved køb af fossilfri lastbil
  • Højere vægtgrænser og større længder for lastbiler
  • Prioritering af energiformerne, hvor de gør størst nytte
  • Fornuftige klima- og miljøkrav
  • Fair rammevilkår
  • Det offentlige må gå forrest
  • Klimatjek af skatte- og afgiftssystemet

Politiet har gennem det seneste års tid udskrevet store bøder til vognmænd - først og fremmest udenlandske - der har snydt med lastbilernes systemer, så de har kunnet køre uden AdBlue.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst