Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
STATMINISTER LARS LØKKE RASMUSSEN TIL VOGNMÆND:

Den danske model er udfordret

Lørdag 11. maj 2019 kl: 13:00
Share  


Af: Jesper Christensen

Den danske model er udfordret
Statsminister Lars Løkke Rasmussen talte ved DTL's generalforsamling i København Lørdag. (Foto: Jesper Christensen)

- Vi sætter befolkningens tillid til det indre marked på spil, hvis vi ikke forhindrer brodne kar i at udfordre den danske model, det var et af budskaberne, da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) talte til DTL’s generalforsamling lørdag i København. Samtidig åbnede han for en debat mellem en række politikere, fra stiller op til EU-Parlamentsvalget

Lars Løkke Rasmussen pegede videre på, at befolkningens tillid til EU’s indre marked er på spil, hvis politikerne lader udenlandske chauffører køre fast i Danmark på udenlandske løn og arbejdsvilkår.


- En stærk transportsektor er ikke kun afhængig af asfalt. Lige så vigtigt er det, at vi har dygtige danske chauffører, og det har vi i Danmark. Og I kan sagtens klare jer i den internationale konkurrence, hvis I har fair vilkår, sagde Lars Løkke Rasmussen til de forsamlede vognmænd.


Han fremhævede, at EU’s indre marked har en positiv og afgørende for landets økonomi. Lars Løkke Rasmussen forklarede videre, at det danske lønniveau ligger 10 procent højere, end det ville have været tilfælde med et EU uden et indre marked.


Men Lars Løkke Rasmussen pegede trods sin og Venstres positive holdning til EU-samarbejdet og det indre marked på, at det indre marked også har sine udfordringer. 


- Vi har desværre set eksempler på, at danske chauffører bliver underbudt af social dumping. Dertil kommer de helt ekstreme sager, som mest minder om menneskehandel. Det er et fælles ansvar at sikre at lovgivningen bliver håndhævet, sagde han, og nævnte at politi, skattemyndigheder og arbejdsmiljømyndigheder har ekstra fokus på at sikre, at udenlandsk arbejdskraft i Danmark har ordentlige arbejdsvilkår.


- Selv om vi i Danmark gør meget for at undgå sager om unfair konkurrence, er det ikke nok. Det er derfor, vi arbejder benhårdt for at gennemføre vejpakken i EU. For det er på ingen måde fair, når chauffører udfører arbejde i Danmark på udenlandske arbejds- og lønvilkår, sagde Lars Løkke Rasmussen, som også kom ind på diskussionen om social dumping og den danske model.


Lars Løkke Rasmussen gentog på DTL’s generalforsamling sine tanker om, at der fra politisk side skal tages stilling til en fastsat mindsteløn på udvalgte områder - eksempelvis transportområdet, der har leveret flere sager, hvor chauffører er blevet aflønnet med lave lønninger, som det er umuligt at leve af, i Danmark. Eksempelvis Kurt Beier-sagen fra Padborg, hvor chauffør fra eksempelvis Filippinerne blev aflønnet med 15-20 kroner i timen.


Lars Løkke Rasmussen fremførte, at lovgiverne nok skal have en lidt stærkere indflydelse på de udenlandske arbejdendes løn i samarbejde med arbejdsmarkedets parter. 


- På nogle områder er problemerne grænseoverskridende, og den danske model slår derfor ikke helt til. Er den danske model udfordret, så skal vi overveje at rette den til for eksempel ved at give repræsentative overenskomster indflydelse, sagde han og noterede, at FH (det nye LO) og DA kommet med et udspil til, hvordan det kan ske.


Lars Løkke Rasmussen kom i sin tale også ind på infrastruktur og trængsel, hvor han pegede på, at bilister spilder 77 millioner timer på grund at trængsel. Det svarer til 60.000 fuldtidsstillinger eller et værditab 24 milliarder kroner om året. 


- Tager vi ikke hånd om trængselsproblemerne, risikerer vi, at væksten går i stå. Derfor skal vi i tide investere i infrastruktur. 


Lars Løkke Rasmussen gentog overskriften fra VLAK-Regeringens infrastrukturplan ved at nævne beløbet på 110 milliarder kroner, som VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti vil afsætte de næste ti år til investeringer i infrastruktur over hele landet. Største delen af pengene er allerede afsat, mens andre først skal bevilliges ud af det beløb, som politikerne på sædvanlig måde finder til investeringer. Dermed er det begrænset hvor mange nye danske kroner udspillet indenholder. VLAK-Regeringens planen står og falder med valgresultatet. Men da andre partier i folketinget har deres infrastrukturplaner er spørgsmålet reeelt et spørgsmål om prioriteringer.


Til sidst kom statsministeren ind på den grønne omstilling.

- Transportsektoren er afgørende og ikke til at komme uden om, når vi taler grøn omstilling. Transportsektoren står for en fjerdedel af udledningen af CO2. Det skal bringes ned, sagde han og glædede sig over, at branchen er klar til og allerede tager et ansvar.










Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DFDS skifter logistic-direktør
- Fire nye Goldhofer-trailere har dobbelt udtræk
- Blockchain-løsning skal øge åbenheden i biltransportbranchen
- Nyt distributionscenter i Greve har fået sin første nye lejer
- Dragørvognmand drager ud med rullegræs bag gardinerne
- Renault var med på elektrisk konference i Lyon
- Vognmand på Stevns tipper med kærre fra jysk forhandler
- Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Skraldebiler i Middelfart stopper med traditionel diesel
- Horsens bliver nødhavn
- Transportarbejdsgivernes formand fortsætter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst