Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Færgerederi klager over tysk myndighedsgodkendelse af Femern-tunnelen

Fredag 10. maj 2019 kl: 12:25
Share  


Af: Redaktionen

Rederiet Scandlines, der forbinder Danmark og Tyskland med færger mellem Rødby og Puttgarten samt Gedser og Rostock, har indleveret en klage til den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig vedrørende den tyske myndighedsgodkendelse af byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt. Scanlines fremfører, at der er en række mangler i det grundlæggende materiale - og at flere af disse mangler har direkte negativ indvirkning på Scandlines’ færgedrift og forretning

Den tyske godkendelsesproces har været i gang siden 2014, og ansøgningsmaterialet er blevet revideret flere gange. 


- Vi har brugt den seneste tid på grundigt at læse den godkendelse igennem, som de tyske myndigheder udstedte 31. januar 2019, og er nået frem til, at dette retslige skridt er uundgåeligt. Scandlines sejler videre, også efter at en tunnel måtte åbne. Vi har i over 55 år tilbudt vores kunder produkter af høj kvalitet, og det vil vi fortsat gøre, siger administrerende direktør i Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen.


Scandlines fremfører, at mens Femern A/S ikke tager højde for, at Scandlines vil fortsætte med at sejle mellem Rødby og Puttgarten, når den faste forbindelse åbner, kommer en analyse bestilt af de tyske godkendelsesmyndigheder til en anden konklusion - at Scandlines vil fastholde 40 procent af de samlede fragtenheder på Femern Bælt - plus et betydeligt antal passagerer.


Forudsætningen for, at det vil ske, er, at der vil være fair og afbalanceret planlægning af tunnelen, hvor der også tages hensyn til, hvad Scandlines betegner som rederiets legitime interesser.


- Den aktuelle godkendelse omhandler et prestigeprojekt, der på intet tidspunkt har kunnet dokumentere et trafikalt behov. Der er således alene tale om en politisk hensigtserklæring i en traktat, der på ingen måde retfærdiggør de betydelige negative påvirkninger af miljø, berørte personer og virksomheder i regionen under byggefasen, siger Heiko Kähler, der er direktør for Scandlines Deutschland GmbH.


Ifølge Scandlines opfattelse er der - selvom disse udfordringer kan løses - ikke taget tilstrækkeligt hensyn til dem i den foreliggende godkendelse. Scandlines peger på, at der fortsat ingen planer er om at sikre ordentlige adgangsveje til havnen i Puttgarden, så tilkørslen til færgen ikke nedgraderes i forhold til adgangen til tunnelen.


Scandlines peger også på, at godkendelsen ikke dokumenterer, hvordan der garanteres tilstrækkelig sikkerhed til havs i byggefasen på et af de travleste stræder i verden. 


Efter Scandlines’ opfattelse bør sikker og gnidningsfri skibstrafik dokumenteres allerede i godkendelsen. Den eksisterende risikoanalyse opfylder ifølge Scandlines ikke disse krav. Man har i stedet forsøgt at udskyde mange af de spørgsmål, der vedrører den nødvendige risikominimering, til selve byggefasen. 


- Vi har i årevis konstruktivt gjort opmærksom på vores mange betænkeligheder, siger Søren Poulsgaard Jensen og fortsætter:


- Men der er stort set ikke taget højde for nogen af dem i den foreliggende godkendelse. Af den grund og for at beskytte vores medarbejdere og deres job føler vi os forpligtet til fortsat at repræsentere vores interesser i den nu uundgåelige proces ved forbundsforvaltningsdomstolen.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DFDS skifter logistic-direktør
- Fire nye Goldhofer-trailere har dobbelt udtræk
- Blockchain-løsning skal øge åbenheden i biltransportbranchen
- Nyt distributionscenter i Greve har fået sin første nye lejer
- Dragørvognmand drager ud med rullegræs bag gardinerne
- Renault var med på elektrisk konference i Lyon
- Vognmand på Stevns tipper med kærre fra jysk forhandler
- Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Skraldebiler i Middelfart stopper med traditionel diesel
- Horsens bliver nødhavn
- Transportarbejdsgivernes formand fortsætter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst