Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fjernbus-selskab tjekker sikkerheden dagligt

Fredag 10. maj 2019 kl: 12:06
Af: Jesper Christensen

FlixBus, som blandt andet opererer en række fjernbusruter i Danmark, peger i anledning af FN's trafiksikkerhedsuge på, at selskabet følger sine busser over hele Europa og tjekker sikkerheden dagligt

- Vores mål hos FlixBus er at tilbyde mobilitet til alle, så de kan opleve verden. Men sikkerheden for vores passagerer og chauffører har førsteprioritet, siger André Schwämmlein, der er en af grundlæggerne af FlixBus, hvor han har posten som administrerende direktør.


- Vi kører ikke kun for at leve op til kravene fra EU. Vi sætter hellere baren så højt, vi kan med vores egne sikkerhedsstandarder, siger han videre.


Sikkerhedsstandarderne omfatter blandt andet en række sikkerhedstjekkene, der ikke blot er for et syns skyld. De bliver gennemført i samarbejde med udenforstående organisationer, der til dagligt arbejder med at sikkerhedskontrollere biler. I Danmark samarbejder FlixBus Safety Team eksempelvis med synsvirksomheden Applus om uanmeldte sikkerhedstjek at de busser, som private busoperatører betjener FlixBus’ ruter med. Målet er at holde sikkerheden på det krævede niveau.


Busserne bliver gennemgået og tjekket for blandt andet lygtefejl, frontruder og spejle, førstehjælpsudstyr, brandslukkere, nødhammere, og korrekt afmærkede nødudgange.


FlixBus Safety Team og de uafhængige sikkerhedsinspektører samler informationerne fra hver inspektion via en app, der sporer og overvåger informationerne for at sikre, at alle sikkerhedsrelevante forhold kommer med.


FlixBus oplyser, at FlixBus Safety Team dagligt foretager internt afgangstjek i København og efter behov i Aarhus. Eksternt afgangstjek gennemføres kvartalsvis i Odense af Applus i Odense, hvor FlixBus’ OPS Manager er med.


Afgangstjekkene gennemføres i Tyskland, Italien, Frankrig, Danmark, Sverige, Ungarn, Rumænien, Polen, Tjekkiet, Kroatien, Holland - og USA. Rusland og Portugal kommer med i løbet af den kommende sommer.


FlixBus oplyser, der der gennemføres 500 tjek om måneden i Tyskland og totalt set omkring 1.300 i de øvrige lande.


Følger busser og køre- og hviletider 
Reglerne for, hvor længe chauffører må køre og skal holde hvil er reguleret ved lov. Reglerne skal sikre, at chauffører er udhvilede og kan koncentrere sig om at køre sikkert i trafikken. FlixBus kan løbende via GPS-udstyr og online-kommunikation følge hver enkelt bus og chaufførernes køre- og hviletider. Data fra busser og chauffører bliver fulgt at FlixBus Safety Team - og hvis en chauffør ikke lever op til standarderne, kan FlixBus gribe ind. 
 

Koncept med to chauffører
I forbindelse med natbus-kørsel har FlixBus udviklet et koncept i Europa med to chauffører, der deles om at køre for at hjælpe hinanden og sikre, at passagerne kommer godt frem til deres stoppested. FlixBus fremhæver også, at selskabet i lighed med lufthavne har en døgnbemandet trafikkontrol, som følger busserne via GPS med mulighed for at kommunikere direkte med chaufførerne, hvis det bliver nødvendigt i tilfælde af vejr- og vejforhold, trafikmeldinger og andre forhold, der kan påvirke transporten. I busserne har FlixBus’ chauffører en knap på deres mobile enhed, hvor de med et enkelt tryk direkte kan kalde enten trafikkontrollen eller alarmcentralen hos FlixBus.


Et andet - eller måske tredie sikkerhedsaspekt hos FlixBus er bussernes indbyggede sikkerhedssystemer, der kan hjælpe, støtte, advarer og endda gribe ind i risikable situationer. Det gælder sikkerhedssystemer som Electronic Stability Control, Lane Departure Warning Systems, Adaptive Cruise Control, Drowsiness Detection Systems og Advanced Emergency Braking Systems og Active Break Assistants.


Den internationale vejtransportorganisation, IRU, peger på, at bustransport i dag er den mest sikre form for vejtransport. Men busproducenter og andre teknologi-virksomheder arbejder løbende på at udvikle busserne, så de år efter år bliver endnu mere sikre.


- Industrien stræber konstant efter at øge den allerede imponerende sikkerhed gennem målrettet og løbende chaufførtræning og forbedret køretøjsteknologi, siger Matthias Maedge, der er General Delegate i IRU’s permanente delegation i EU.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller
- Aarhus Kommune vil nedlægge letbanestop med få passagerer
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst