Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

DSB fik flere kunder og holdt fast i deres tilfredshed

Torsdag 9. maj 2019 kl: 23:00
Share  


Af: Redaktionen

I årets første tre måneder blev der foretaget 46,0 millioner rejser med DSB i Danmark, hvilket er en stigning på 0,9 millioner rejser - eller 2 procent - i forhold til samme periode sidste år. DSB peger på, at fremgangen, der hovedsagelig kan tilskrives, at påsken i år faldt i andet kvartal, er primært drevet af en stigning i antal rejser i S-tog og regionaltogsrejser på Sjælland

Antal rejser Øst/Vest (over Storebælt) lå én procent højere i forhold til samme periode sidste år. Med introduktionen af Orange Fri midt i februar er det i slutningen af kvartalet for første gang i flere år lykkedes for DSB at genvinde markedsandele over Storebælt. Ser man på kvartalet som helhed, har DSB dog tabt markedsandele på 0,3 procentpoint. 


I forbindelse med lanceringen af Orange Fri-billetterne har DSB fordoblet antallet af de billige billetter, så der hver uge er 120.000 billige billetter til salg fordelt på langt flere afgange over Storebælt. 


Kundetilfredsheden med DSB i 1. kvartal 2019 lå samlet set på 8,1 (på en skala fra 0-10), hvilket er på niveau med 2018. DSB peger på, at der er en meget stor sammenhæng mellem punktlighed og kundernes tilfredshed.


Høj punktlighed og opfyldelse af kontraktmål
I S-togstrafikken har DSB videreført den høje punktlighed fra 2018 til første kvartal 2019. Både operatørpunktligheden - den del af punktligheden som DSB har ansvaret for - og kundepunktligheden er steget og ligger med henholdsvis 98,9 procent og 94,5 procent over kontraktmålet med staten.


Også for fjern- og regionaltogstrafikken DSB-togenes punktlighed steget. Med en operatørpunktlighed på 96,0 og en kundepunktlighed på 83,8 procent ligger begge punktlighedsmål over kontraktmålet med staten. Som helhed kommer 8 ud af 10 kunder i Fjern- & Regionaltogstrafikken frem til tiden.


Ifølge DSB skyldes den positive udvikling i punktligheden, at den nye køreplan for 2019 er mere robust, samt at der har været færre fejl på infrastrukturen og det kørende materiel. Samtidig har vintermånederne været forholdsvis milde.


Banedanmark har også i 2019 planlagt en lang række sporarbejder. Fra marts til september skal de udføre ekstraordinært store sporarbejder på Sjælland, hvor de blandt andet opgraderer skinner, signaler og broer. Strækningerne mellem Korsør og Roskilde samt mellem Ringsted og Nykøbing Falster/Rødby vil blive berørt. Det betyder, at DSB i perioden kommer til at besvære kunderne med længere rejsetid og færre siddepladser. DSB har et tæt samarbejde med Banedanmark for at minimere generne så meget som muligt for de rejsende.


Interesserede kan læse DSB’s kvartalsrapport for første kvartal 2019 her:









Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lufthavn på Djursland skifter direktør
- Busoperatør inviterer til valgbesøg
- Tyskland får endnu en FlixTrain-forbindelse
- Forum for kollektiv trafik holdt årsmøde
- DSB efterlyser grønne idéer
- Aarhus Havn har fået undersøgt luftkvaliteten
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Parkering var til ulempe - og ulovlig
- Horsens bliver nødhavn
- Antallet af udenlandske busser i Danmark er mangedoblet på et år
- Program skaber en farverig oversigt over konsekvenser
- Unge drenge lagde muligvis sten på skinnerne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst