Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Togulykke på Storebælt udløser nye anbefalinger om sikkerhed

Tirsdag 7. maj 2019 kl: 12:20
Af: Redaktionen

Det Europæiske Jernbaneagentur har udgivet en handlingsplan med anbefalinger til vedligehold og kontrol af låsemekanismer, der anvendes til at fastholde sættevogne på lommevogne. De nye europæiske anbefalinger til vedligehold og kontrol af låsemekanismer, der skal fastholde sættevogne på lommevogne, kommer på baggrund af togulykken på Vestbroen over Storebælt onsdag 2. maj, hvor otte mennesker mistede livet, da en lastbilsættevogn faldt af et godstog og ramte et passagertog, der kom kørende i modsat retning på det modsatte spor

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opfordrede efter ulykken Det Europæiske Jernbaneagentur til at nedsætte en taskforce (Joint Network Secretariat), der skulle se på sikkerheden ved lommevogne, der bruges til jernbanetransport af lastbilsættevogne.


Taskforcen blev nedsat i marts og har set på de foreliggende oplysninger i forbindelse med togulykken på Storebæltsbroen onsdag 2. januar, hvor der i forbindelse med læsning af sættevogne på lommevogne blev peget på en risiko for, at sættevognene ikke bliver låst fast til skamlerne på lommevognene.


På baggrund af arbejdet i taskforcen har Det Europæiske Jernbaneagentur offentliggjort en handlingsplan, der indeholder en række tiltag for at sikre en korrekt anvendelse af skamlens låsemekanismer. Tiltagene er rettet til ejere af godsvogne, jernbanevirksomheder, som transporterer gods på såkaldte lommevogne samt læsseterminaler og virksomheder, som udfører vedligeholdelse af godsvogne.


Handlingsplanen indeholder en række funktionelle og visuelle kontroller, som skal sikre, at kongetappen/kongebolten på sættevognen bliver låst korrekt fast i skamlen på den lommevogn, der skal sørge for den videre transport. Herudover indeholder handlingsplanen en vedligeholdelseskontrol, hvor informationer om gennemførte og kommende vedligeholdelsesdatoer for godsvognenes skamler skal gøres tilgængelige.


Om Joint Network Secretariat (JNS): 
  • JNS er et forum i det Europæiske Jernbaneagentur, hvor medlemslande eller andre relevante jernbaneaktører kan anmode om igangsættelse af en hasteprocedure for vurdering af forhold, som potentielt kan udgøre en sikkerhedsmæssig risiko i flere europæiske lande.

Interesserede kan læse handlingsplanen her:

Interesserede kan læse mere om taskforcen på Det Europæiske Jernbaneagentur her:







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst