Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Vognmandsorganisation roser politisk flertal for højere lastbilhastigheder

Tirsdag 23. april 2019 kl: 14:35
Share  


Af: Redaktionen

Fra 1. januar 2020 må lastbiler og lette og tunge vogntog køre 80 km/t på veje uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje. Det besluttede et flertal i Folketinget ved en afstemning tirsdag. Hos vognmandsorganisationen DTL bliver beslutningen hilst velkommen

- Forslaget var et resultat af finanslovsaftalen for 2019 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og det har tydeligvis været vigtigt for aftaleparterne at holde deres løfte. Det er vi rigtig glade for, og vi har stor ros til blandt andre Venstres ordfører Kristian Pihl Lorentzen, der har drevet processen og til transportministeren for at levere i tide, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.


Loven vil træde i kraft 1. januar 2020, da man har vurderet, at både politi og kommuner har brug for lidt ekstra tid til at indrette forholdene. Det gælder ændring af it-systemer og opsætning af hastighedstavler på de strækninger, hvor man vurderer, at den nye hastighedsgrænse ikke bør gælde af hensyn til trafikforholdene på stedet.


I forbindelse med vedtagelsen peger DTL på, at debatten i Folketinget under førstebehandlingen mest gik på bekymringer fra SF, Enhedslisten, Alternativet og Radikale over at lade tunge køretøjer køre 10 km/t mere i timen på landevejene, da ulykkers omfang efter partiernes opfattelse ville blive mere alvorlige i takt med øget hastighed. 


Bekymringen var ført an af Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet, der i høringsfasen havde givet udtryk for, at trafiksikkerheden ville blive forringet.


Omvendt fremførte VLAK-Regeringens og Dansk Folkeparti, at der i Finansloven for 2019 var afsat midler til nedskiltning af hastighedsgrænsen på udvalgte kommuneveje og statsveje. 


- Hastighedsforøgelsen forpligter: Jeg vil godt appellere til, at chaufførerne fortsat optræder ansvarligt på landevejene og overholder den kommende hastighedsgrænse og eventuelle begrænsninger på særlige steder. Vognmændene har som erhverv og brugere af de tunge køretøjer en særlig forpligtelse til at sikre, at der bliver udvist agtpågivenhed og hensynsfuldhed i trafikken og udvise professionel ansvarlighed, siger Erik Østergaard.


Her på transportnyhederne.dk, hvor vi har en vis erfaring med lastbilkørsel, kan vi konstatere, at vedtagelsen fører lovgivningen på området sammen med virkeligheden på vejene i dag. 




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DFDS skifter logistic-direktør
- Fire nye Goldhofer-trailere har dobbelt udtræk
- Blockchain-løsning skal øge åbenheden i biltransportbranchen
- Nyt distributionscenter i Greve har fået sin første nye lejer
- Dragørvognmand drager ud med rullegræs bag gardinerne
- Renault var med på elektrisk konference i Lyon
- Vognmand på Stevns tipper med kærre fra jysk forhandler
- Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Skraldebiler i Middelfart stopper med traditionel diesel
- Horsens bliver nødhavn
- Transportarbejdsgivernes formand fortsætter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst