Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Hønnikerne har 500 heste som trækdyr

Onsdag 20. marts 2019 kl: 14:07
Share  


Af: Redaktionen

Hønnikerne har 500 heste som trækdyr

Danmarks største hønniketransportør har fået en ny tre-akslet trækker. Hvem er vognmanden, hvad er en hønnike, og hvad er det for en trækker med 500 heste? Svarene kommer her

Hønnikerne har 500 heste som trækdyr
En hønnike er en høne, der lige er begyndt at lægge æg. Og vognmanden er René Launa, der driver vognmandsforretningen Lagergaard Transport ApS i Bælum, der ligger cirka15 km nord for Hadsund ved Mariager Fjord. Virksomheden er Danmarks største transportør af hønniker - på et år er omkring 1,6 millioner hønniker ude at køre med en af René Launas transporter. Og den nye tre-akslede trækker er en ny Scania R 500 A6x2, som han har købt lastbilsælger Peter Munkholm fra Stiholt i Aalborg


Lagergaard Transport råder over i alt tre lastbiler, hvoraf René Launa selv kører den ene. Den anden køres af hans søn Lasse Launa, og den nye Scania R 500 køres af sønnen Asbjørn Launa.


Den er opbygget med hydraulikanlæg, så den også kan køre med en fire-akslet tiptrailer med eksempelvis korn- og foderstoffer samt kalk, når der ikke er så mange hønniker at køre med.



Asbjørn Launa’s nye trækker er opbygget med heldækkende sideskørter og heldækkende alu-dørk. Det har stor betydning ved rengøring efter kørsel med fjerkræ og for den sags skyld også efter kørsel med korn og kalk. Bag sideskørtet i venstre side er der en 610 liters brændstoftank, og i højre side er den 390 liters brændstoftank ombygget til hydraulikolietank. 

Stiholt i Aalborg har stået for opbygningen og har fået ansvaret for vedligeholdelse af bilen i form af en serviceaftale inklusiv udvidet drivlinedækning for de kommende otte år.


Lagergaard Transports nye R 500 er udrustet med en drivline med en 6-cylindret 13-liters rækkemotor på 500 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2.550 Nm samt en 14-trins gearkasse med to krybegear samt integreret Retarder. Bagtøjet har mekanisk differentialespærre og en hurtig 2,69:1-udveksling af hensyn til brændstoføkonomien.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Containerrederi vælger Malmö som anløbshavn på ny rute
- EU har vedtaget strengere regler for CO2-emissioner fra biler og varevogne.
- Palfinger styrker organisationen i Danmark
- Roskilde-virksomhed slukker tørsten med to nye lastbiler
- Tre litauiske mænd er anholdt for cykeltyverier
- Fynsk vognmand kører ud med ny og gammel
- Ændrede regler for særtransport er sendt i høring
- Vejdirektoratet dæmper støjen fra motorvejen ved Silkeborg
- Havne-selskab leverer et tilfredsstillende årsresultat
- Tre mænd er idømt fængselstraffe for omfattende narkosmugling
- Transportorganisationen ITD har set på EU-Parlamentets mening om vejpakken
- Kolding Kommune klarer containerne med kroghejs

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst