Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Folketinget førstebehandler forlsag om højere hastighed

Torsdag 14. marts 2019 kl: 12:08
Share  


Af: Jesper Christensen

VLAK-Regeringen fremsatte 27. februar et forslag om at ændre Færdselsloven, så det bliver tilladt for lastbiler og vogntog at køre 80 km/t på landeveje og motortrafikveje uden for byerne

Forslaget vil, hvis det bliver vedtaget, også indføre en mulighed for at fastsætte lokale hastighedsgrænser, hvor det ikke vil være forsvarligt for lastbiler og vogntog at køre med 80 km/t. 


Forslaget gennemfører finanslovsaftalen for 2019 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om at hæve hastighedsgrænsen for lastbiler uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje for at fremme mobiliteten og sikre bedre vilkår for transporterhvervet. 


Forslaget, der bliver førstebehandlet torsdag 14. marts, ventes at træde i kraft ved årsskiftet 2019/2020.


Forslaget er blevet kritiseret fra flere sider - eksempelvis af Rigspolitiet og Rådet for Sikker Trafik - for at skade trafiksikkerheden. 


Andre vil kunne fremføre, at forslaget vil bringe lovgivningen på linie med virkeligheden ude på vejene, hvor man kan konstatere, at mange lastbiler kører omkring 80 km/t, selvom fartgrænsen er 70 km/t.





Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DFDS skifter logistic-direktør
- Fire nye Goldhofer-trailere har dobbelt udtræk
- Blockchain-løsning skal øge åbenheden i biltransportbranchen
- Nyt distributionscenter i Greve har fået sin første nye lejer
- Dragørvognmand drager ud med rullegræs bag gardinerne
- Renault var med på elektrisk konference i Lyon
- Vognmand på Stevns tipper med kærre fra jysk forhandler
- Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej
- 21 broer og tunneller skal renoveres i år
- Skraldebiler i Middelfart stopper med traditionel diesel
- Horsens bliver nødhavn
- Transportarbejdsgivernes formand fortsætter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst