Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
DI KOMMENTERER VLAK OG DF-ENIGHED:

Det er vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Onsdag 13. marts 2019 kl: 16:07
Share  


Af: Redaktionen

Mindre trængsel, bedre veje og en mere effektiv kollektiv trafik. Det vil blive resultatet, hvis VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti’s investeringsplan for den danske infrastruktur bliver ti virkelighed. - Det er godt, at vi nu har fået en langsigtet og nødvendig plan, som giver infrastrukturen et løft, lyder det DI - Dansk Industri. Planen blev lagt frem onsdag 13. marts, hvor der er højst tre måneder til det næste valg til Folketinget

- Regeringen leverer en sammenhængende investeringsplan for infrastrukturen, og det er helt nødvendigt. Trafikken på vejene sander til, vi holder mere og mere i kø, og den kollektive trafik er under pres, siger Tine Roed, der er direktør i DI.


DI har for nylig lanceret sit eget bud på en investeringsplan for udbygning af infrastrukturen. DI har opfordret Folketinget til at investere 70 milliarder kroner frem mod 2030. DA VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti har taget igangværende projekter med i deres plan, så er der samlet set tale om et tilsvarende niveau for investeringer.


- Hvis de her investeringer bliver ført ud i livet, vil det give danskerne en bedre hverdag, virksomhederne bedre konkurrenceforhold og spare samfundet for milliarder år efter år. Det vil gøre livet lettere for alle, der færdes i trafikken, siger Tine Roed.


VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti har prioriteret en lang række vej- og baneprojekter rundt om i landet. De fleste skal dog først sættes i gang fra 2024 og frem. Der er også sat 12 milliarder kroner af til puljer, som skal dække investeringer i mindre projekter frem mod 2030. Og så er der sat 6 milliarder kroner af til øget vedligehold af den eksisterende infrastruktur.


- Regeringen og Dansk Folkeparti har prioriteret de infrastrukturprojekter, som haster mest, men vi kan godt komme hurtigere i gang. Der er visse projekter - for eksempel den tredje Limfjordsforbindelse - hvor man godt kan gå i gang med det samme, siger Tine Roed og fortsætte:


- Med planen vil regeringen og Dansk Folkeparti også passe bedre på den infrastruktur, vi allerede har. Det vil vi gerne rose.


Med aftalen har Dansk Folkeparti valgt at forlade Togfonden. Men udspillet fra VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti må efter DI’s mening ikke føre til, at partierne bruger infrastrukturen som en politisk kampplads.


- Nu har vi endelig fået en plan. Vi håber, at den plan bliver funderet bredt i Folketinget, så erhvervslivet kan regne med investeringerne, selvom der er skiftende politiske flertal, siger Tine Roed.


Hvis aftalen skal blive til virkelighed, som den er beskrevet, kræver det, at partierne bag planen også har flertal efter folketingsvalget - og at de stadig holder fast i aftalen på det tidspunkt.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-Parlamentet stemmer og EU-Kommissionens vejpakke
- Lastbilchauffør slap uskadt
- Tre mænd er dømt i større sag om hash-smugling
- Vejdirektoratet udvider Motorvej E20 over Fyn
- Tre finalister til “Årets Transportvirksomhed 2019” bliver fundet lørdag
- Transportmessen i Herning er i gang
- Nyt trafikanlæg over Motorvej E20 ved Odense fungerer efter hensigten
- Esbjerg Havn fik et godt jubilæumsår
- Hønnikerne har 500 heste som trækdyr
- Limfjordshavn kom ud med overskud
- Dansk trailerspecialist åbner i Sverige
- Vognmandsorganisation melder alt klar til transportmesse

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst